تکامل صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: وجود ذخایر و منابع نفتی و گازی فراوان در کشور باید پشتوانه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی باشد و مسیر تکامل صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است.

به گزارش شانا به نقل از نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی صبح امروز (دوشنبه، ۲۷ تیرماه) در ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان وزارت نفت «یادواره شهدای شرکت ملی صنایع پتروشیمی» ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر و دهه مبارک ولایت و امامت و گرامیداشت نام و یاد شهدای میهن اسلامی، شهدای صنعت نفت و به‌ویژه صنعت پتروشیمی و شهدای هسته‌ای اظهار کرد: بهترین راه اثبات امامت و ولایت امیرالمومنین (ع) تمسک به قرآن کریم است و آیات فراوانی همچون آیه تبلیغ، آیه ولایت، آیه اولی‌الامر وجود دارد که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم‌(ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت حضرت علی (ع) را اثبات می‌کند.

وی با تأکید بر برگزاری محافل انس با قرآن کریم در لایه‌های صنعت پتروشیمی، با هدف ترویج فرهنگ والای اسلامی و قرآنی افزود: در محافل دینی و قرآنی باید موضوع کاهش خام‌فروشی و صرفه‌جویی در فرآورده‌های نفتی تبلیغ و گسترش داده شود تا این فرآورده‌ها و منابع انرژی در کشور به کالاها و اقلام با ارزش برای رفاه زندگی بشر و جامعه تبدیل شود.

افزایش ۲ برابری ظرفیت صنعت پتروشیمی در ۱۰ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: ظرفیت صنعت پتروشیمی در ۱۰ سال آینده به دو برابر ظرفیت فعلی می‌رسد، بنابراین راهبرد و هدف عالی صنعت پتروشیمی در دهه پیش رو تولید محصولات در زنجیره ارزش متنوع جهت حضور و تسخیر بازارهای صادراتی جهان است.

شاهمیرزایی با یادآوری سفر مقام معظم رهبری به منطقه عسلویه و بازدید از تأسیسات گازی و پتروشیمی این منطقه در فروردین‌ماه ۱۳۹۰ و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب خطاب به کارکنان صنعت نفت که فرمودند «این کاری که در این منطقه‌ صنعتی و اقتصادیِ عظیم دارد انجام می‌گیرد، یک جهاد است. نیت اگر نیت خدایی باشد، می‌شود جهاد فی‌سبیل‌اللَّه» افزود: به‌دلیل جایگاه صنعت نفت و به‌ویژه صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی کشور، دشمن در نخستین گام‌های خود این صنعت را در بخش‌های مختلف نظیر انتقال فناوری، واردات و سرمایه‌گذاری در شرایط سخت تحریم قرار داد.

وی ادامه داد: در این مسیر صنعت پتروشیمی نیازمند مجاهدت و پژوهش‌های علمی بسیاری از سوی پژوهشگران و دانشمندان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است.

ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی اظهار کرد: وجود ذخایر و منابع نفتی و گازی فراوان در کشور باید پشتوانه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی باشد و تنها مسیر تکامل صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه باید فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی به محصولات با ارزش پتروشیمی تبدیل شود، گفت: به‌زودی تقاضای بازار برای فرآورده‌های نفتی به‌دلیل تولید محصولات جدید و تجدیدپذیر و مسائل زیست محیطی کم خواهد شد، بنابراین می‌توانیم با توسعه صنعت پتروشیمی از طریق تکمیل زنجیره ارزش صاحب بازارهای جهان شویم.

وی با اشاره به جایگاه صنعت پتروشیمی به‌عنوان پشتوانه بسیاری از صنایع از جمله صنایع کشاورزی افزود: هم‌اکنون با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های کشور که در دولت سیزدهم در حال انجام است، بخشی از خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش تأمین خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در خاتمه از تمامی افراد، شرکت‌ها و نهادهایی که صمیمانه در برگزاری این دوره از مسابقات حضور و همکاری داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان وزارت نفت «یادواره شهدای شرکت ملی صنایع پتروشیمی» از ۲۵ تا ۲۷ تیرماه امسال، به‌میزبانی شرکت پتروشیمی تبریز با حضور  ۸۴ شرکت‌کننده برتر خواهر و برادر در رشته‌های تلاوت تحقیق، تلاوت، ترتیل، حفظ جزءهای ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم، همچنین مفاهیم قرآن کریم از چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت و ستاد وزارت نفت برگزار شد.

کد خبر 459535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =