امضای بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت با گازپروم روسیه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضای تفاهم‌نامه با گازپروم را جزو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران دانست و گفت: شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصت سرمایه‌گذاری چشم‌پوشی نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر امروز (سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم اظهار کرد: خوشحالم که در این رویداد مهم یکی از راهبردی‌ترین روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه به‌ویژه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه اراده دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تأمین و افزایش همکاری‌های راهبردی است، تصریح کرد: ارتقای روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی مورد تأکید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و حمایت همه‌جانبه جواد اوجی، وزیر نفت است.

معاون وزیر نفت با اشاره به دیدار با مدیران ارشد گازپروم در سفر اخیر به سن‌پترزبورگ اظهار کرد: همسو با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مدیران ارشد گازپروم هفته گذشته در تهران حضور یافتند و مذاکرات سازنده‌ای با هم داشتیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه با وجود زمان کوتاه و فشرده مذاکرات در محورهای مهمی تفاهم کردیم، افزود: این جدیت بیانگر اراده دو طرف برای سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و زنجیره‌های مرتبط است.

وی توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، سوآپ گاز و فرآورده نفتی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه را از جمله مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه اعلام کرد.

معاون وزیر نفت از برنامه شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت خبر داد و گفت: این سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز و بیانگر آن است که ایران و روسیه متعهد به تأمین پایدار انرژی هستند.

خجسته‌مهر ادامه داد: هم‌اکنون ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های مختلف روس برای سرمایه‌گذاری اجرا شده است و سرمایه‌گذاری خارجی دولت رئیسی از این بابت با جهشی خیره‌کننده روبه‌روست.

وی با تأکید بر اینکه امضای این تفاهم‌نامه جزو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران است، افزود: شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصت سرمایه‌گذاری چشم‌پوشی نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: امیدواریم پس از امضای این تفاهم‌نامه مذاکرات فنی و اقتصادی در کمترین زمان با سازوکاری که در شرکت ملی نفت ایران و گازپروم دیده شده، آغاز شود.

ویتالی مارکلوف، قائم مدیرعامل شرکت گازپروم هم در این آیین از شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های کلیدی در ایران نام برد و اظهار کرد: محورهای همکاری بین ما بسیار وسیع است و برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطوط لوله گاز، توسعه و انتقال فناوری و مسائل دیگر امروز تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم.

کد خبر 459585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =