تابستانی روشن، ارمغان صنعت گاز به مردم ایران

تابستان امسال در حالی سپری می‌شود که با گازرسانی پایدار به نیروگاه‌های کشور تاکنون شاهد خاموشی گسترده در هیچ‌یک از مناطق کشور نبودیم.

به گزارش شانا، همه کشورها در هر منطقه جغرافیایی با توجه به مزیت طبیعی، فنی و اقتصادی خود از منابع مختلفی مانند سوخت‌های فسیلی، منابع تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و منابع آبی برای تولید برق بهره می‌برند. در ایران و منطقه خاورمیانه هم به‌دلیل مزیت دسترسی به سوخت‌های فسیلی، از همین منابع به‌عنوان محور تولید برق استفاده می‌شود.

با این حال مشکل اصلی این شیوه در تولید برق، آلودگی‌های ناشی از سوختن مواد هیدروکربوری است، اما گاز طبیعی کمترین آلودگی را میان سوخت‌های فسیلی دارد و با توجه به قیمت مناسب آن نسبت به سوخت‌های فسیلی مایع در کشورهای با مزیت دسترسی به این حامل انرژی، گزینه مناسبی برای توسعه صنعت برق است.

به همین دلیل بوده که سیاست توسعه گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال‌های گذشته در دستور کار دولت و وزارت نفت قرار گرفت. تا پیش از آن، بخش نیروگاهی حدود ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق مصرف سوخت‌های فسیلی مایع (گازوئیل و نفت‌کوره) تأمین می‌کرد، به‌طوری که مصرف گازوئیل و نفت‌کوره در این صنعت به‌ترتیب معادل ۱۲.۲ و ۱۵.۳ میلیارد لیتر بود و مصرف گاز طبیعی در این صنعت به ۳۶.۶ میلیارد مترمکعب محدود می‌شد، اما اکنون قریب به اتفاق نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

اختصاص بیش از ۱۰۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی صنعت نفت به شبکه برق

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در روزهای اخیر همسو با افزایش مصرف برق در کشور در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که «بیش از ۱۰۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی وزارت نفت به شبکه سراسری برق اختصاص یافته که سبب پایداری شبکه سراسری برق در تابستان گرم امسال شده است.»

طبق گفته او، اکنون در حوزه تأمین سوخت پایدار نیروگاهی به‌دلیل گرمای هوا و تولید حداکثری برق، بالغ بر ۳۰۹ میلیون معادل مترمکعب سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که در این شرایط مصرف، پایداری تأمین و توزیع سوخت موردنیاز بخش‌های مختلف اثر مستقیمی بر رفاه و آسایش مردم و اقتصاد کشور دارد و کوچک‌ترین اختلالی در این زمینه رخ نداده است.

قطع تزریق سوخت مایع به نیروگاه‌ها

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم با تأکید بر اینکه گازرسانی به نیروگاه‌ها این روزها ۱۳ درصد بیشتر از برنامه مصوب است، از ثبت رکوردی تازه در گازرسانی نیروگاهی خبر داد و گفت: «روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه با توجه به وضعی که شبکه برق کشور داشت و هماهنگی با همکاران در مجموعه توانیر، مصرف سوخت فرآورده در همه نیروگاه‌ها قطع شد و بر این اساس، گشایشی برای کل نیروگاه‌ها شکل گرفت که تنها از سوخت گاز استفاده کنند که این فرآیند سبب می‌شود توان برق تولیدی در نیروگاه‌ها نیز افزایش یابد.»

به گفته او، در این روز ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق شده که مقداری بی‌سابقه در گازرسانی به نیروگاه‌ها بوده است.

کد خبر 459715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =