روسیه برای دومین ماه صادرکننده نخست نفت به چین شد

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد روسیه در ماه ژوئن برای دومین ماه جایگاه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت این کشور را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های اداره کل گمرک چین روز چهارشنبه (۲۹ تیرماه) نشان داد روسیه در ماه ژوئن برای دومین ماه جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به این کشور حفظ کرد، این در حالی است که صادرات عربستان سعودی به چین کاهش یافته است.

واردات نفت روسیه شامل واردات از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و واردات دریابرد از بنادر اروپا و خاور دور روسیه در مجموع به ۷ میلیون و ۲۹۰ هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

با این حال، روسیه در ماه ژوئن روزانه معادل حدود یک میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده که کمتر از صادرات این کشور در ماه مه بوده است. این کشور در ماه مه حدود ۲ میلیون بشکه نفت در روز به چین صادر کرده بود؛ سطحی که تحلیلگران انتظار داشتند در ماه ژوئن نیز حفظ شود.

بر اساس این گزارش، چین در ماه ژوئن ۵ میلیون و ۶۰ هزار تن معادل یک میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه نفت در روز از عربستان سعودی وارد کرده که نسبت به واردات روزانه یک میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه این کشور در ماه مه کاهش داشته است. این میزان همچنین ۳۰ درصد کمتر از واردات نفت این کشور از عربستان در ماه ژوئن سال گذشته است.

واردات نفت چین از روسیه از ابتدای امسال تاکنون در مجموع به ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن (معادل یک میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز) رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ درصد افزایش یافته است. با این حال، واردات از روسیه همچنان پس از عربستان قرار دارد.

عربستان تاکنون ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن (معادل یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز) نفت به چین صادر کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال یک درصد کاهش یافته است.

بنابر این گزارش، داده‌های گمرک چین نشان داد این کشور ماه گذشته ۲۶۰ هزار تن نفت‌خام از ایران وارد کرده است که چهارمین محموله نفت‌خام ایران از دسامبر گذشته تاکنون به‌شمار می‌رود.

با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین همچنان واردات نفت ایران را ادامه داده است. نفت ایران که با صادرات نفت روسیه رقابت می‌کند، حدود ۷ درصد از کل واردات نفت‌خام چین را به خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر 459723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =