نفت رشد اقتصادی کشورهای خلیج‌فارس را افزایش می‌دهد

بر اساس نظرسنجی رویترز، رقم بالای تولید نفت رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را در سال جاری میلادی افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اقتصاددانان با شرکت در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند که به‌دلیل افزایش تولید نفت، اقتصاد ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال جاری بیشتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، رشد خواهد داشت. این اقتصاددانان همچنین پیش‌بینی کرده بودند که رشد اقتصادی و تقاضای جهان در سال آینده کُند خواهد بود.

قیمت‌های نفت‌خام که عامل مهمی برای اقتصاد کشورهای خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود، در سال جاری میلادی بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است، با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های نفت همچنان در سطح بالا حفظ شوند، اما احتمال دارد سال آینده به‌طور میانگین کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه باشد.

۶ کشور عربی خلیج‌فارس که شامل عربستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و عمان می‌شود، برای نخستین بار در یک دهه با مازاد بودجه روبه‌رو می‌شوند.

بر اساس نظرسنجی رویترز که در بازه روزهای ششم تا بیستم ژوئیه (۱۵ تا ۲۹ تیرماه) انجام شد، پیش‌بینی می‌شود رشد کلی اقتصاد ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال جاری میلادی به‌طور میانگین ​​۶.۲ درصد خواهد بود که نسبت به پیش‌بینی ۵.۹ درصدی در نظرسنجی ماه آوریل بیشتر است، این رقم بالاترین مقدار رشد در حدود یک دهه خواهد بود.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ میلادی به‌سرعت با کاهش حدود ۵۰ درصدی به ۳.۸ درصد برسد.

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد عربستان، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت‌خام در جهان، امسال با ۷.۶ درصد رشد سریع‌ترین رشد را در بیش از یک دهه گذشته تجربه کند.

کد خبر 459731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =