منشأیابی آلودگی‌های هیدروکربنی در سواحل بوشهر و گناوه

پروژه تعیین منشأ آلودگی‌های نفتی سواحل بوشهر و گناوه با استفاده از تکنیک اثر انگشت‌نگاری نفت در جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت به تصویب رسید.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، از مهم‌ترین اهداف این پروژه می‌توان به بررسی منشأ آلودگی‌های نفتی سواحل بوشهر و گناوه (Tarballs) با استفاده از آنالیزهای دقیق ژئوشیمیایی اشاره کرد.

علم ژئوشیمی حقوقی (Forensic Geochemistry) یا ژئوشیمی زیست محیطی یکی از شاخه‌های علم ژئوشیمی آلی است که عمدتاً به مباحث زیست محیطی و به طبع آن مسائل حقوقی ناشی از آن می‌پردازد. از این رو در این مطالعه نیز قرار است پس از نمونه‌برداری سیستماتیک از نفت آلوده‌کننده سواحل (طبق پروتکل زیست محیطی 2016 اروپا)، همچنین نمونه‌گیری از خطوط لوله‌ فروزان، دورود و ابوذر به‌عنوان منشأ احتمالی برای این آلودگی‌ها، با استفاده از تکنیک اثر انگشت‌نگاری نفت نتیجه ارتباط یا عدم ارتباط آلودگی‌ها با نفت خطوط لوله‌ مذکور مورد بررسی دقیق ژئوشیمیایی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، در این مطالعه از یک سو با استفاده از روش‌های دقیق  GC ،CCMS و  FTIR آزمایش‌های مورد نیاز انجام گرفته است و با استفاده از نرم‌افزار +PIGI، نتایج و پارامترهای به‌دست‌آمده مورد بررسی، تعبیر و تفسیر قرار خواهند گرفت و در نهایت با ترسیم نمودارهای دوبعدی، سه‌بعدی و مطالعات آماری نتیجه نهایی در اختیار کارفرما قرار خواهد گرفت.

گفتنی است این مطالعه می‌‎تواند به‌عنوان الگوی مناسبی جهت موارد مشابهی باشد که هم‌اکنون در حال انجام بوده یا در آینده قرار است عملیاتی شود.

کد خبر 459801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =