۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
  • کد خبر: 459841
تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت تهران پایان یافت

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از پایان موفقیت‌آمیز تعمیرات اساسی واحدهای این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت تهران، سیدمصطفی سیدرضاتهرانی در این باره گفت: طبق برنامه زمان‌بندی و با تلاش شبانه‌روزی کارکنان، تعمیرات اساسی واحدهای سولفورزدایی از نفت سفید، سولفورزدایی از نفت گاز، هیدروژن شماره ۳، گوگردسازی شماره ۳، واحدهای آمین ۲ شمالی و جنوبی و واحد آب ترش پالایشگاه با موفقیت خاتمه یافت و واحدهای مذکور به مدار تولید بازگشتند.

وی ایمنی، کیفیت، سرعت و بهبود را از مهم‌ترین مؤلفه‌های این تعمیرات اساسی برشمرد و افزود: تعمیرات اساسی فرآیند تعمیرات پیشگیرانه است که به بیان دقیق‌تر می‌توان آن را بازگردانی واحد به شرایط قابل‌اطمینان برای یک دوره عملکرد طولانی‌مدت در نظر گرفت. در تعمیرات اساسی، تمامی تجهیزات موجود در واحد باز و از تمامی قسمت‌های تجهیزات بازرسی می‌شود و پس از آن تعمیر یا تعویض قطعات و خطوط انتقال طبق درخواست ادارات بهره‌برداری و بازرسی فنی مبتنی بر دستور کارهای صادرشده انجام می‌شوند.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران تأکید کرد: در هر دوره از تعمیرات اساسی اقدام‌های بهبودی که در شرایط عملیات واحد قابل انجام نیست، اجرایی می‌شود. در واقع در پایان هر دوره تعمیرات اساسی، واحد برای یک دوره عملکرد با کیفیت مطلوب تضمین می‌شود.

تهرانی درباره مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده در این تعمیرات اساسی اظهار داشت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تخلیه، تعویض و تعمیرات اساسی کاتالیست کوره‌ها، تعویض بخشی از کاتالیست در بالای راکتورهای واحد KHDS، تعویض تیوب کامل مبدل E-41806، همچنین تعویض کامل کاتالیست راکتورهای 3R-901 و 3R-902 را می‌توان از مهم‌ترین اقدام‌ها در این دوره از تعمیرات اساسی برشمرد.

وی افزود: واحد تصفیه هیدروژنی نفت سفید KHDS با ظرفیت اسمی ۳۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز جهت تولید نفت سفید کم‌سولفور و سوخت جت به‌کار گرفته می‌شود. به این ترتیب که نفت سفید و نفتای امتزاج حاصل از واحدهای تقطیر از این واحد عبور کرده، مشتقات گوگردی و ازت‌دار آن تحت فشار و دمای بالا در مجاورت کاتالیست جدا و نفت سفید با میزان گوگرد کمتر از ppm ۴۰ تولید می‌شود، همچنین واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز GHDS با ظرفیت اسمی ۵۳ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز برای تولید نفت‌گاز با استاندارد یورو ۷ به‌کار گرفته می‌شود.

به این ترتیب که نفت‌گاز سبک، نفت گاز سنگین و نفتای امتزاج حاصل از واحدهای تقطیر از این واحد عبور می‌کند و مشتقات گوگردی و ازت‌دار آن زیر فشار و دمای بالا و در مجاورت کاتالیست تصفیه می‌شود و تا کمتر از ppm۱۰ کاهش می‌یابد.

مدیر عملیات پالایشگاه نفت تهران همچنین از آغاز تعمیرات اساسی واحد تبدیل کاتالیستی (CRU) این پالایشگاه از روز دوشنبه سوم مردادماه به مدت ۲۴ روز کاری خبر داد.

کد خبر 459841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =