تلاش جهادگونه دولت سیزدهم برای افزایش فروش نفت/ بیش از ۵۰ درصد تفاهم‌نامه‌ها در سفرهای خارجی مربوط به حوزه انرژی است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در فروش نفت شاهد اقدام‌ها و کارهای بزرگی از سوی دولت سیزدهم و مجموعه وزارت نفت هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، فریدون حسنوند امروز (سه‌شنبه، چهارم مردادماه) در نشست اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با جواد اوجی، وزیر نفت در محل مرکز همایش‌های شرکت ملی نفت ایران (کوشک) گفت: شرایط امروز در حوزه انرژی جهان ما را وادار می‌کند تصمیم‌های اولویت‌دار برای کشور و منطقه اتخاذ کنیم. هرچند این تصمیم‌ها ممکن است برای ما هزینه‌هایی ایجاد کند.

وی افزود: رقیبان ما در جهان با سرمایه‌گذاری‌های کلان بنا دارند خود را قدرت نخست انرژی قلمداد کنند. امروز هیچ کشوری در این باره (انرژی) با ما برادر نیست، برخی رقیب ما در این حوزه هستند و برخی هم با ما در حالت جنگ تمام‌عیار قرار دارند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس به نقش عقلای انرژی کشور در حوزه تصمیم‌سازی‌ها اشاره و تصریح کرد: این تصمیم‌های ماست که می‌تواند به آرامش یا بحران در حوزه انرژی برسیم.

حسنوند با بیان اینکه باید نگاهمان در برنامه هفتم توسعه به موضوع ناترازی انرژی کشور معطوف باشد، اظهار کرد: حل نشدن مشکل در تأمین گاز و خوراک نیروگاه‌ها و بخش خانگی می‌تواند به بحران تبدیل شود، ناترازی برق هم اگرچه به نفت مربوط نمی‌شود، اما اگر به مشکلات آن رسیدگی نشود به بحران تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید نفت باید به حدی برسد که کشورهایی که امروز به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین با کمبود انرژی روبه‌رو هستند احساس کنند که به انرژی ما نیاز خواهند داشت، این موضوع شدنی است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه اگر مشکلات کلان کشور برطرف شود، مشکلات شهرها و حوزه‌های انتخابیه نیز حل خواهد شد، اعلام کرد: از زحمات وزیر نفت و مجموعه این وزارتخانه تشکر می‌کنیم، طبیعی است که در کار برخی مواقع تفاوت سلیقه‌ها وجود داشته باشد یا برخی مواقع صدای نماینده‌ای بلند شود، اما این صدای مطالبه‌گری است.

افزایش خیره‌کننده درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم

حسنوند با اشاره به افزایش خیره‌کننده درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم به کمک تلاش‌ها و برنامه‌های وزارت نفت، گفت: تحریم همان تحریم و آمریکا هم همان آمریکاست، شرایط هم به‌شدت سخت‌تر شده است، اما تلاش جهادگونه و همکاری با دیگر قوا سبب این درآمدزایی شد.

وی تصریح کرد: امروز در فروش نفت شاهد اقدام‌ها و کارهای بزرگی از سوی مجموعه وزارت نفت هستیم، این نشان می‌دهد عزم و اراده این مجموعه بر این است که در این حوزه موفق‌تر باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: خوشبختانه در زمستان پارسال و تابستان امسال ما با کمترین مشکل در حوزه گاز روبه‌رو شدیم، در حالی که در زمستان‌های گذشته شاهد قطعی گاز و در تابستان‌های گذشته با قطعی برق روبه‌رو بودیم که این شرایط مردم را به‌ویژه در جنوب کشور کلافه کرده بود، اکنون خوشبختانه در تولید گاز و تأمین سوخت نیروگاه‌ها و همین‌طور در برداشت از میدان‌های مشترک به‌ویژه در میدان گازی پارس جنوبی نیز اقدام‌های بزرگ و ارزشمندی انجام شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه گفت: این تفاهم‌نامه یکی از کارهای بزرگ است، بخشی از این تصمیم‌ها در این تفاهم‌نامه با تأکید رهبر معظم انقلاب و تأیید رئیس‌جمهوری روسیه انجام می‌شود. دوستان باید بدانند که ما در مجلس نهم وقتی موضوع الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران مطرح شد و انتهای آن به مجلس دهم رسید و برخی مسائل پیش آمد، مقام معظم رهبری ۱۵ محور را برای مجلس و کمیسیون انرژی ارسال و شخصاً اعلام کردند که آن ۱۵ محور باید لحاظ شود. یکی از این محورها این بود که اولویت قراردادهای نفت و گاز ما با روسیه و چین باشد و در آن مقطع نیز به‌طور رسمی آن را اعلام کردند، اما برخی نخواستند این اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما امروز به این سمت می‌رویم، یعنی سیاست‌هایی که رهبری چند سال پیش تعیین و ابلاغ کردند امروز توسط دولت و این وزارتخانه و با کمک و مساعدت کمیسیون انرژی مجلس پیش می‌رود، البته به‌طور حتم چنین تصمیم‌هایی دارای ژرف‌اندیشی و عمق هستند که دوستان در این زمینه هم خوب عمل کرده‌اند.

حسنوند به اهمیت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: در هر سفری که تا به امروز دولت سیزدهم انجام داده است بیش از ۵۰ درصد آن تفاهم‌نامه مربوط به حوزه انرژی امضا شده است. این موضوع باید بیش از پیش در رسانه‌های کشور منتشر شود. یکی از دغدغه‌های ما این است که مردم می‌گویند این دولت چه اقدام‌هایی انجام داده است، از این رو باید این توانمندی‌ها رسانه‌ای شوند.

وی اظهار کرد: امروز هیچ‌کس منکر استفاده از توانمندی داخلی نیست، اما نباید پروژه‌های مهم به بهانه این موضوع معطل کرد، از این رو باید در این باره نیز تصمیم‌گیری درستی انجام شود.

شایان یادآوری است که در این نشست برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس از جمله عبدالعلی رحیمی‌مظفری، هادی بیگی‌نژاد، علیرضا ورناصری قندعلی، رمضانعلی سنگدوینی، مجید ناصری‌نژاد، منصور شکرالهی و حبیب آقاجری به بیان مطالب خود و برخی مشکلات حوزه انتخابیه در حوزه نفت و انرژی پرداختند.

کد خبر 459939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =