دورخیز صنعت پتروشیمی برای تکمیل چرخه کامل زنجیره ارزش

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه سیاست کنونی صنعت پتروشیمی بر پایه تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت استوار است، گفت: هدف ما این است که تا چند سال آینده زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران را تکمیل کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی روز سه‌شنبه (چهارم مردادماه) در نشست مشترک جواد اوجی، وزیر نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در محل مرکز همایش‌های شرکت ملی نفت ایران (کوشک) با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا چهار سال آینده ایران قصد دارد در صنعت کاتالیست‌های مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی کشور به خودکفایی کامل برسد، گفت: صنعت ۶۰ ساله پتروشیمی ایران متأسفانه در سال‌های گذشته به‌صورت متوازن در بخش زنجیره ارزش افزوده توسعه نیافته است. برای نمونه هم‌اکنون ما در آستانه تولید سالانه ۱۴ میلیون تن متانول هستیم که بیشتر آن به‌صورت خام صادر می‌شود.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۱۱ بر اساس طرح‌های موجود در حال ساخت تولید متانول ایران به سالانه ۴۰ میلیون تن خواهد رسید، از این رو بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است حداقل حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن از این تولید در بخش‌های پایین‌تر زنجیره تبدیل به ارزش افزوده بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: بر اساس برنامه‌های فشرده طراحی‌شده قرار است منحصراً متانول مازاد تولیدی کشور در قطب‌های جدید پتروشیمی ایران به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود، ضمن آنکه در این زمینه ۲۱ محصول راهبردی و مهم کنونی صنعت پتروشیمی جهان را برای تولید در زنجیره ارزش متانول شناسایی کرده‌ایم.

شاهمیرزایی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه بیش از ۶۷ طرح پتروشیمی دیده شده که از این تعداد تنها ۱۵ طرح در بخش تولید محصولات بالادستی پتروشیمی بوده و بقیه در زمینه تکمیل زنجیره ارزش افزوده در این صنعت طراحی شده است، امسال نیز به جز دو طرح بقیه طرح‌های قابل افتتاح در بخش تکمیل زنجیره ارزش قرار دارند.

سمانه بیدمشک

کد خبر 459983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =