۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
  • کد خبر: 460017
گزیده‌های نفتی هفته

نشست مشترک وزیر نفت و معاونانش با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وصول ۴ میلیارد دلاری درآمدهای صادرات گاز در ۱۴۰۱، در دستور کار بودن ساخت پتروپالایشگاه‌های شهیدسلیمانی و جاسک، افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از فروش نفت، افزایش مصرف بنزین کشور و پیش ثبت‌نام ایران‌پلاست شانزدهم را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نشست مشترک وزیر نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس: سه‌شنبه هفته جاری نشست مشترک وزیر نفت و معاونانش با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلام با هدف همکاری سازنده بیشتر برگزار شد. جواد اوجی، وزیر نفت در این نشست گزارشی کامل و جامع از آخرین روند فعالیت‌های وزرات نفت و شرکت‌های تابع آن ارائه داد و گفت: در یک سال اخیر تمرکز وزارت نفت روی مقابله فعالانه با تحریم، برقراری امنیت انرژی، سرمایه‌گذاری و توسعه در پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی، مسئولیت‌های اجتماعی، دیپلماسی فعال انرژی و فعالیت‌های حمایتی از فعالان عرصه فناوری و دانش‌بنیان بوده است، همچنین وی تازه‌ترین دستاوردهای وزارت نفت در زمینه افزایش ظرفیت تولید و رشد صادرات کشور، وصول درآمدهای ارزی و ایفای تعهدهای مالی در بودجه، گام‌های عملی برای برقراری امنیت انرژی کشور، طرح‌های اولویت‌دار تازه در وزارت نفت، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، برنامه وزارت نفت برای توسعه میدان‌های مشترک، افزایش صادرات گاز، وصول‌ درآمدهای نفتی و ... را برای اعضای کمیسیون انرژی مجلس بازگو کرد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در این نشست به پرسش نمایندگان درباره ایجاد توازن تولید و مصرف نفت و گاز، ارسال آیین‌نامه‌های اجرایی قانون بودجه ۱۴۰۱ مربوط به وزارت نفت به دولت، تدوین برنامه‌های وزارت نفت در برنامه هفتم توسعه، تازه‌ترین روند اهدای تسهیلات از محل بند (الف) تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تعرفه گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی پاسخ گفت و مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم دورخیز صنعت پتروشیمی برای تکمیل چرخه کامل زنجیره ارزش را مورد تأکید قرار داد.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در این نشست بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد تفاهم‌نامه‌ها در سفرهای خارجی مربوط به حوزه انرژی است و در فروش نفت شاهد اقدام‌ها و کارهای بزرگی از سوی دولت سیزدهم و مجموعه وزارت نفت هستیم.

وصول ۴ میلیارد دلاری صادرات گاز: جواد اوجی وزیر نفت روز چهارشنبه (پنجم مردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در چهار ماه نخست امسال وصول مطالبات نسبت به مدت مشابه پارسال صعودی بود و ۵۵ درصد رشد وصول و فروش نفت، میعانات گازی و صادرات گاز داشتیم، بیان کرد: همچنین در چهار ماه نخست امسال حدود ۴ میلیارد دلار وصول صادرات گاز داشتیم که معادل کل صادرات گاز در سال ۱۴۰۰ بود.

میراث ماندگار دولت سیزدهم: وزیر نفت همچنین روز پنجشنبه (ششم مردادماه) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏تکمیل زنجیره ارزش و تأمین امنیت انرژی کشور، از اولویت‌های‌ وزارت نفت است و بدین منظور ساخت دو پتروپالایشگاه سیصدهزار بشکه‌ای شهیدسلیمانی و جاسک، با مشارکت بانک‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از فروش نفت: سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری از وصول ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از فروش نفت، میعانات گازی و ۲۰۰ درصدی درآمد حاصل از مالیات در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و تأکید کرد: دستورکاری برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.

قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها: سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز این هفته با حضور در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و در آیین آغاز پنجمین سال فعالیت این مرکز، بیان کرد: دولت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان هم برنامه‌ریزی خوبی کرده و به‌زودی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایش‌ها امضا می‌شود.

ایران‌پلاست شانزدهم: شانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست ۳۰ شهریور تا دوم مهرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مشارکت‌کنندگان می‌توانند برای حضور در این رویداد نمایشگاهی از سه‌شنبه ۴ مردادماه از طریق سایت رسمی نمایشگاه (iranplast.ir) به‌مدت ۱۰ روز اقدام به پیش‌ثبت نام کنند.

افزایش ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور: افشین مهدوی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در هفته جاری از توزیع روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون بنزین به‌صورت میانگین در کشور در چهار ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد.

انتصابات هفته: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با صدور حکمی فریبرز فرشاد، را به عنوان «سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران» منصوب کرد. همچنین مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در احکامی جداگانه نادر کمالی را به عنوان «مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان آذربایجان شرقی»، «عباس اعظمی» را به‌عنوان سرپرست روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران و «حمیدرضا ملکی» را به‌عنوان سرپرست بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی گاز ایران منصوب کرد. در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز عباس غلامی از سوی مرتضی شاهمیرزایی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی این شرکت شد. دو مدیرکل هم از سوی وحیدرضا زیدی‌فر در معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت منصوب شدند؛ محمد چهاردولی به‌عنوان «مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت» و علی‌اصغر حق‌بین «مدیر کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت نفت».

سایر اخبار: تسلیت وزیر نفت به بازماندگان حادثه اخیر سیل در شهرستان استهبان استان فارس، پیام وزیر نفت به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، منشأیابی آلودگی‌های هیدروکربنی در سواحل بوشهر و گناوه، تفاهم‌نامه ۵ هزار میلیارد تومانی هلدینگ خلیج‌فارس برای توسعه صنایع پایین‌دستی، برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه در فصل پاییز، رایگان شدن گاز برای بیش از ۹۰۰ هزار مشترک کمیته امداد و بهزیستی و وضع پایدار سوخت‌رسانی در مناطق سیل‌زده تهران و کرمان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 460017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =