ساخالین انرژی هم در ازای عرضه ال‌ان‌جی روبل دریافت می‌کند

شرکت سرمایه‌گذاری ساخالین انرژی از خریداران ال‌ان‌جی خواست که از طریق گشایش حسابی در بانک‌های روسیه هزینه محموله‌های دریافتی را به روبل بپردازند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، یک منبع مطلع به رویترز گفت: شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین روسیه از مشتریان گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خود خواسته است از طریق یکی از شعبه‌های یک بانک اروپایی در مسکو هزینه تأمین گاز را به روبل بپزدازند.

منبع دوم گفت: شرکت ساخالین در حال مذاکره برای تغییر ارزهای پرداختی از دلار آمریکا به روبل است.

هر دو منبع همچنین گفتند که هیچ تغییری در قراردادهای موجود ایجاد نشده است.

این تغییرات به‌دنبال فرمان ۳۰ ژوئن (نهم تیرماه) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌منظور ایجاد شرکتی جدید برای در اختیار گرفتن همه حقوق و تعهدهای ساخالین انرژی است و این موضوع می‌تواند خطر اختلال در عرضه گاز برای مشتریان آسیایی را تشدید کند.

روسیه در پی تنش‌ها با اوکراین با تحریم‌هایی پرشمار از آمریکا و متحدانش قرار گرفته است، استفاده از ارزهای دیگر و بانکی در مسکو می‌تواند به مصونیت روسیه از تحریم‌ها که هدفش کاهش درآمدهای مالی این کشور است، کمک کند.

بعضی از خریداران اکنون از طریق بانک تعیین‌شده هزینه محموله‌های دریافتی خود را دریافت می‌کنند، اما این پرداخت‌ها همچنان بر مبنای دلار است.

یکی از منابع گفت: در میان ارزهای جایگزین بحث پرداخت یوان چین، ین ژاپن و وون کره جنوبی هم مطرح شده است.

تاکنون از یوان و درهم امارات متحده عربی ازسوی خریداران چینی و هندی برای پرداخت هزینه واردات محموله‌های نفت خام و زغال سنگ روسیه استفاده شده است.

شرکت ساخالین انرژی، سرمایه‌گذاری مشترکی است که پروژه گازی ساخالین-۲، یکی از بزرگترین طرح‌های تولید ال‌ان‌جی جهان با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن را اداره می کند.

شرکت دولتی گازپروم ۵۰ درصد سهام این طرح را عهده‌دار است و شرکت‌های شل و میتسوئی و میتسوبیشی نیز از دیگر سهامداران این طرح هستند.

دولت ژاپن قصد دارد از شرکت‌های تجاری در تلاش برای ماندن در پروژه نفت و گاز ساخالین-۲ حمایت کند، این کشور جنوب شرق آسیایی ۱۰ درصد از ال‌ان‌جی خود را از روسیه و بیشتر از پروژه ساخالین-۲ وارد می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که تأثیر این اقدام ساخالین انرژی بر بازارهای ارز خارجی اندک خواهد بود و این درخواست احتمال دارد نشان‌دهنده تمایل روسیه برای کاهش وابستگی خود به دلار برای جریان‌های تجاری باشد.

خون گو، رئیس بخش تحقیقات آسیا در بانک ANZ در سنگاپور در این باره گفت: به احتمال زیاد مسکو فقط می‌خواهد تا آنجا که ممکن است از معاملات با دلار فاصله بگیرد.

ژاپن، یکی از بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی بیشتر به قراردادهای بلندمدت این حامل انرژی متکی است که به‌طور معمول بسیار ارزان‌تر هستند، اما شرکت‌های ژاپنی آب و برق در چند ماه گذشته برای پاسخگویی به تقاضاها در فصل تابسان به‌دلیل گرمای طاقت‌فرسا و نگرانی‌ها درباره شرایط تأمین، به خرید از بازارهای تک‌محموله روی آورده‌اند.

کد خبر 460120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =