می‌توانیم گاز روسیه را به ترکیه و عراق صادر کنیم/ صادرات و سوآپ هم‌زمان بهترین رویه است

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت گفت: ما در زمستان برای صادرات گاز به عراق و ترکیه دچار کمبود می‌شویم، از همین رو سوآپ وضع ما را در بحث صادرات پایدار می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از ایلنا، علی کاردر درباره امکان اینکه ایران گاز کشورهای منطقه قفقار از جمله ارمنستان را تأمین کند، اظهار کرد: البته کشوری مانند ارمنستان کوچک است و صنعتی نیست و مصرف زیادی ندارد. ماکزیمم ۱۰ میلیون مترمکعب بیشتر نیاز ندارد، ضمن اینکه سوآپ ارمنستان و ترکمنستان فعال بود و مدتی هم بخش خصوصی به این کشور صادرات داشت.  

وی افزود: اکنون با توجه به مازاد گازی که روسیه دارد می‌توانیم آن را دریافت کنیم و در دوران بحران و کمبود این گاز دریافتی از روسیه را به ترکیه و عراق صادر کنیم.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه برای هاب شدن در حوزه گاز منطقه باید سراغ صادرات گاز به اروپا برویم، گفت: باید پروژه‌های ال‌ان‌جی را اجرایی کنیم تا صادرات به اروپا را کلید بزنیم.

کاردر درباره امکان توسعه ال‌ان‌جی با همکاری گازپروم بیان کرد: گازپروم در پروژه‌های مشترک با شل و توتال در زمینه ال‌ان‌جی همکاری داشته و دانش اولیه را دارد.

وی درباره واردات گاز از روسیه اظهار کرد: در حوزه تجارت صفر و صد معنا ندارد و دوره آن گذشته است. برای نمونه سوئیس یک قطره کاکائو ندارد اما بزرگ‌ترین تولیدکننده شکلات جهان است. اینکه ما هم خودمان صادرات گاز داشته باشیم و هم سوآپ کنیم رویه خوبی است، به این ترتیب حق ترانزیت می‌گیریم و درآمد خواهیم داشت، ضمن اینکه شبکه بالانس می‌شود؛ در نقطه‌ای که کمبود پیدا می‌کنیم از گاز این کشور مصرف می کنیم و در نقطه دیگر به مشتریان این کشور گاز تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت تأکید کرد: سوآپ یک روش تکنیکی است که به بالانس تولید و توزیع کمک می‌کند و در بعضی از زمان‌ها از این طریق می‌توان کمبود گاز صادراتی را جبران کرد. 

کاردر اظهار کرد: ما در زمستان برای صادرات گاز به عراق و ترکیه دچار کمبود می‌شویم، سوآپ وضع ما را در بحث صادرات پایدار می‌کند.

وی درباره اینکه آیا روسیه می‌تواند یک تأمین‌کننده مطمئن باشد و در صورت لغو تحریم از سوی اروپا همچنان به تعهدهای خود به ایران پایبند بماند، گفت: در احجامی که ما نیاز داریم این امکان وجود دارد، البته قراردادها باید بلندمدت منعقد شوند تا تضمین‌های مشخص لحاظ و در صورت انجام ندادن تعهدهای مفاد داوری و دادگاه دیده شود.

کد خبر 460738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =