اروپا یکی دیگر از منابع انرژی خود را از دست می‌دهد

ونزوئلا اعلام کرد که دیگر تمایلی به قرارداد عرضه نفت در ازای بدهی با اروپا ندارد و در عوض خواهان دریافت سوخت از پالایشگران اروپایی است.

به‌ گزارش پایگاه خبری اویل‌پرایس، ونزوئلا که به‌تازگی و پس از دو سال با مجوز آمریکا ارسال محموله‌های نفت خام خود به شرکت‌های انی ایتالیا و رپسول اسپانیا را برای عرضه به اروپا و به‌منظور جبران کمبود عرضه نفت‌خام روسیه در قالب تسویه بدهی‌های خود به این پالایشگران اروپایی از سر گرفته بود اعلام کرد که ارسال نفت به اروپا را متوقف کرده است و دیگر تمایلی به اجرای قرارداد نفت در ازای بدهی ندارد و در عوض خواستار واردات سوخت پالایشگران ایتالیایی و اسپانیایی در ازای ارسال نفت خام است.

با توجه به کاهش ۸۰ درصدی واردات گاز اروپا با خط لوله نورد استریم ۱، قاره سبز برای جبران کمبود انرژی به‌دنبال منابع جایگزین برای تولید برق و تأمین سوخت گرمایشی در فصل زمستان است.

فعالیت پالایشگاه‌های ونزوئلا به‌دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در پی تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب و نبود تعمیرات و نگهداری اکنون با مشکل روبه‌رو شده است.

محموله‌های سوخت پالایشگران اروپایی به پالایشگاه‌های ونزوئلا کمک می‌کند به فعالیت خود ادامه دهند، ونزوئلا برای انجام بعضی از فرآیندهای نفتی نیازمند واردات موادی برای ادامه فعالیت است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است اکنون هیچ طرحی برای برداشتن محدودیت سازوکار نفت در ازای بدهی ندارد و این به آن معناست که اروپا یکی دیگر از منابع انرژی خود را از دست خواهد داد.

تحریم‌های نفتی ونزوئلا به‌همراه کاهش سرمایه‌گذاری، صنعت نفت این کشور را با چالش روبه‌رو کرده است، به‌طوری که تولید نفت خام این کشور آمریکای جنوبی در ماه ژوئیه نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

مقام‌های بلندپایه آمریکا و ونزوئلا از ماه مارس تاکنون در حال برگزاری مذاکراتی سیاسی هستند که می‌تواند کاهش تحریم‌های واشینگتن علیه تجارت نفت ونزوئلا را به‌دنبال داشته باشد.

در همین حال، کارلوس جوردا، مدیرعامل شرکت سیتگو پترولیو اواسط تیرماه امسال اعلام کرده بود که در صورت ارائه مجوز از سوی دولت آمریکا، پالایشگاه سیتگو پترولیوم تمایل دارد واردات نفت ونزوئلا را از سر گیرد.

واردات نفت این کشور از سال ۲۰۱۹ میلادی به‌دنبال تحریم واشینگتن علیه شرکت ملی ونزوئلا (پدوسا) متوقف شده و تحریم‌ها علیه ونزوئلا به تولید و صادرات این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آسیب رسانده است.

چنانچه ونزوئلا صادرات نفت به اروپا را متوقف کند و هیچ منبع انرژی دیگری برای پر کردن جای خالی نفت روسیه نباشد، قیمت انرژی باز هم در اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد. 

افزون بر این با توجه به خرید سراسیمه انرژی از سوی اروپایی‌ها از همه عرضه‌کنندگان، منابع در دسترس انرژی برای دیگر کشورها نیز کاهش می‌یابد، بنابراین باید آماده افزایش قیمت نفت و انرژی در زمستان پیش رو بود.

معصومه‌سادات هاشمی

کد خبر 460799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =