دیپلماسی فعال انرژی در یک سالگی وزارت اوجی بر نفت/ تحقق رؤیای ۴۰ ساله در آن‌سوی مرزها

کارنامه وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی را که ورق بزنیم، همکاری با کشورهای همسایه تا ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین در آن دیده می‌شود، وزارت نفت در این مدت توجه ویژه‌ای به دیپلماسی انرژی داشته است.

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) در یک‌سالگی وزارت جواد اوجی بر نفت این کارنامه را ورق زده است که مرور می‌کنیم.

ترکمنستان: هنوز حکم وزارت اوجی بر نفت خشک نشده بود (۱۹ روز پس از اینکه سکان وزارت نفت را در دست گرفت) که عازم ترکمنستان شد. نبود توازن بین عرضه و تقاضا و پیش‌بینی زمستانی سرد (۱۴۰۰) وزیر نفت را مصمم کرد رابطه تیره با ترکمنستان را احیا و قفل روابط دو کشور را باز کند. سرانجام هفتم آذرماه قفل این روابط باز و قرارداد عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا و یکم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰) عملیاتی شد که کمک شایانی به پایداری شبکه گاز کشور در شمال شرق کرد. ایران بر اساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان تحویل داد. روابط ایران و ترکمنستان اما به این قرارداد ختم نشد و دو کشور در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و فرآورده‌های نفتی تفاهم‌نامه امضا کردند، قراردادهایی که سبب بازگشایی پایانه‌های مرزی ترکمنستان شد.

ونزوئلا: اردیبهشت‌ماه امسال وزیر نفت برای گسترش مرزهای دیپلماسی انرژی کشور با همراهی هیئت ۱۲ نفره عازم بعضی از کشورهای آمریکای لاتین شد. ونزوئلا نخستین مقصد وزیر نفت بود. اوجی در این سفر با بالاترین مقام اجرایی این کشور و برخی مدیران آن دیدار و گفت‌وگو کرد و در توئیتی نوشت: روابط ایران و ونزوئلا سابقه تاریخی دارد و ما می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط و ‌همکاری‌های مشترک بهره‌گیری کنیم. با ابتکارات وزارت نفت حجم قابل‌توجهی از میعانات گازی و نفت خام سنگین ایران به ونزوئلا صادر و ارزش محصولات صادراتی تاکنون کاملاً تسویه شده است.

کوبا: هاوانا مقصد دوم وزیر نفت در سفر به آمریکای لاتین بود. وی در این سفر با مقام‌های ارشد این کشور از جمله میگل دیاز کانِل، رئیس‌جمهوری کوبا، ریکاردوکابریساس روس، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری کوبا، وزیران نفت و انرژی این کشور گفت‌وگو کرد و راه‌های همکاری دو کشور در بخش انرژی بررسی شد.

نیکاراگوئه: وزیر نفت همچنین در جریان سفر به کشورهای آمریکای لاتین به ماناگو هم رفت و در این سفر افزون بر دیدار و گفت‌وگو با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری و گوستاوو پورراس کورتس، رئیس مجلس ملی نیکاراگوئه در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور ۶ وزیر کابینه نیکاراگوئه حضور یافت و درباره همکاری‌های دوجانبه رایزنی کرد. وی در دیدار با اورتگا تأکید کرد: ایران یاور کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه نیکاراگوئه در روزهای سخت تحریم آمریکا بوده و هست. سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از حفظ استقلال، آزادی و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و مداخله نکردن در دیگر کشورهاست، از این رو مداخله بعضی از کشورها در امور داخلی نیکاراگوئه را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

رهاورد سفر به آمریکای لاتین: امضای هشت قرارداد و تفاهم‌نامه با سه کشور آمریکای لاتین در بخش‌های توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی رهاورد سفر وزیر نفت و هیئت همراه به سه کشور آمریکا لاتین بوده است؛ عملیاتی شدن قرارداد با این کشورها در زمینه احیای ظرفیت پالایشی آنها افزون بر افزایش پایدار صادرات نفت خام و میعانات گازی، جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده و دریافت فرآورده‌های نفتی رؤیای ۴۰ ساله پالایش نفت فراسرزمینی را به واقعیت تبدیل می‌کند و می‌توان بازار صادرات فرآورده‌های نفتی حوزه آمریکای لاتین و دریای کارائیب در همسایگی ایالات متحده آمریکا را در دست گرفت.

عمان: ۳۰ اردیبهشت‌ماه امسال ایستگاه دیپلماسی وزارت نفت به عمان رسید. اوجی در این سفر دیدارهای فشرده‌ای با وزیران خارجه و نفت این کشور داشت. در این سفر بر سر صادرات خدمات فنی - مهندسی در حوزه صنعت نفت، گاز، تجارت فرآورده و محصولات پتروشیمی، تشکیل کمیته فنی مشترک برای توسعه میدان هنگام و تجارت و صادرات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی توافق شد.

باکو: اوجی خردادماه امسال (۱۴۰۱) برای نشان دادن تصویری از صنعت نفت ایران در همایش بین‌المللی انرژی جمهوری آذربایجان در جمع وزیران و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان بیان کرد: تحریم‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است. در همین سفر بود که تفاهم‌نامه دو برابر شدن عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان به امضای وزیر نفت و میکائیل جباراُف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان رسید.

روسیه: روابط ایران و روسیه با آغاز کار دولت سیزدهم بیش از گذشته به هم نزدیک شد. نقطه عطف نزدیکی دو کشور را باید سفر رئیس‌جمهوری به روسیه و امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم در اواخر تیرماه امسال بیان کرد. در جریان سفر رئیس‌جمهوری به روسیه در دی‌ماه پارسال (۱۴۰۰) چندین قرارداد و تفاهم‌نامه توسعه میدان و نقشه راه انتقال فناوری امضا شد، ایران و روسیه همچنین تفاهم‌نامه‌ای در بخش پتروشیمی (شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اتحادیه صنایع شیمایی روسیه) در زمینه تبادل دانش فنی و همکاری‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات صنایع پتروشیمی امضا کردند و پیگیر سوآپ گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه هستند که مذاکرات آن در جریان است.

حضور در اوپک و جی‌ئی‌سی‌اف: اوجی همچنین در عمر یک‌ساله وزارت خود بر نفت در ۱۰ نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) و دو نشست‌ عادی و یک نشست فوق‌العاده اوپک (انتخاب دبیرکل) حضور فعالی داشته است، رایزنی وزارت نفت در این نشست‌ها ایجاد روابط سازنده با کشورهای عضو و هماهنگی هر چه بیشتر جهت حفظ جایگاه ایران در مشارکت بین‌المللی با در نظر گرفتن منافع ملی بوده است. وزیر نفت همچنین در ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در اسفندماه ۱۴۰۰ دوشادوش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری حضور یافت و در حاشیه آن مذاکرات مثبت و سازنده‌ای درباره تبادلات گازی ایران با دیگر کشورهای داشته است، همچنین در حاشیه این نشست ایران با ونزوئلا تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه نفت و گاز امضا کرده است.

کد خبر 460971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =