تولید روزانه ۳۶ هزار بشکه‌ای نفت از میدان یاران با اجرای فاز دوم طرح توسعه

سرپرست طرح توسعه میدان یاران از افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ۳۶ هزار بشکه با اجرای فاز دوم طرح توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا از اهواز، سیدحسین محسنی زنوزی صبح امروز (جمعه، چهارم شهریورماه) در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح‌های‌ توسعه‌ای وزارت نفت و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی با اشاره به اینکه توسعه فاز نخست میدان مشترک یاران در دو بخش شمالی و جنوبی پیش‌تر تکمیل شده است، گفت: برداشت از این میدان حدود ۲۰ هزار بشکه نفت در روز و ۴۵ درصد آن با پمپ‌های درون‌چاهی است.

وی افزود: مرحله دوم توسعه میدان مشترک یاران در دو بخش شمالی و جنوبی در قالب الگوی تازه قراردادهای بالادستی نفت با مشارکت شرکت ملی نفت و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا انجام خواهد شد.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یاران، ذخیره نفت خام در جای میدان را ۱.۷ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: با اجرای این مرحله از توسعه، انتظار می‌رود ضریب بازیافت از میانگین ۴ درصد عمومی به ۷.۳ درصد و تولید در میدان حداکثر به ۳۶ هزار بشکه در روز برسد.

محسنی زنوزی بیان کرد: با اجرای این طرح توسعه، تولید تجمعی اضافی در این میدان حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت خام و عواید حاصل از فروش آن، حدود ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در این میدان از پمپ‌های درون‌چاهی استفاده شده و از یکی از فناوری‌های نو ازدیاد برداشت نفت (IOR) و افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR) نیز به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته بهبود و ازدیاد برداشت به‌صورت پایلوت استفاده خواهد شد.

سرپرست طرح توسعه میدان یاران نفت اشتعال مستقیم حاصل از فعالیت‌های توسعه این میدان را حدود ۱۰۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این رقم با قرارداد فاز دوم توسعه، باز هم افزایش خواهد یافت.

محسنی زنوزی رقم کل سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان یاران را ۴۰۰ میلیون دلار شامل ۲۲۷ میلیون دلار هزینه مستقیم، ۶۰ میلیون دلار هزینه غیرمستقیم و ۱۱۳ میلیون دلار هزینه تولید پیش‌بینی شده اعلام کرد.

کد خبر 461072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =