اقدام راهبردی در پارس جنوبی انجام نمی‌شد، چه پاسخی برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور داشتیم؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تفاوت دولت‌ها را در اتخاذ تصمیم‌های راهبردی دانست و گفت: اگر اقدام‌های راهبردی به مدد و توان داخلی و اراده همکاران شرکت نفت و گاز پارس انجام نمی‌شد، اکنون چه پاسخی برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور داشتیم؟

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محسن خجسته‌مهر روز شنبه (پنجم شهریورماه) در آیین تودیع و معارفه سرپرست جدید شرکت نفت و گاز پارس و تکریم مدیرعامل پیشین این شرکت ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه با آغاز به‌کار دولت سیزدهم جلوه‌هایی از فعالیت‌های واقعی و جهادی نمایان شده است، اظهار کرد: این فعالیت‌ها با اتخاذ تصمیم‌های راهبردی و به‌موقع قابل بهبود و اثربخشی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های صنعت نفت و گاز کشور زمان‌بر، هزینه‌بر و درآمدزاست، گفت: افرادی که تصمیم درست و به‌موقع اتخاذ کنند، وزن بیشتری در انجام این فعالیت‌ها دارند.

معاون وزیر نفت با اشاره به سال‌هایی که راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی به تراز مثبت گازی کشور کمک می‌کرد، یادآور شد: از یک سو کشور به راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی و تأمین گاز مصرفی نیاز داشت و از سوی دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که خوراک میعانات گازی پارس جنوبی را مصرف می‌کرد، در حال ساخت بود و تأمین منابع مالی آن با مشکلاتی روبه‌رو بود، به همین دلیل بر اساس تصمیم راهبردی که در آن زمان گرفته شد، شرکت ملی نفت ایران تأمین منابع مالی این طرح (ستاره خلیج فارس) را با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به‌عهده گرفت که البته هنوز هم تسویه نشده است.

خجسته‌مهر همچنین به تصمیم‌گیری درباره راه‌اندازی ۱۰ فاز باقیمانده پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از میدان پارس جنوبی تأمین می‌شود و اگر این اقدام‌ها، به مدد و توان داخلی و اراده همکاران این شرکت انجام نمی‌شد، اکنون چه پاسخی برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور داشتیم؟

وی با تأکید بر اتخاذ تصمیم‌های راهبردی در شروع به کار دولت سیزدهم گفت: اوایل مهرماه پارسال  بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون فعالیت‌های حفاری این فاز در حال انجام است و لوله‌گذاری دریایی آن نیز به اتمام رسیده و امیدواریم به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تراز منفی گازی کشور در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در زمستان گذشته با حدود روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب تراز منفی گاز روبه‌رو بودیم که با بهره‌مندی از ظرفیت افزایش برداشت از ۳۷ سکوی گازی عملیاتی این شرکت رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در زمستان گذشته ثبت شد.

خجسته‌مهر همچنین پیش‌بینی کرد میدان گازی کیش با تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مدیرعامل پیشین این شرکت گفت: برای رشد شرکت نفت و گاز پارس از همه مقدوراتمان در شرکت ملی نفت ایران بهره خواهیم گرفت.

تبیین نقشه راه شرکت نفت و گاز پارس

محمدحسین متجلی، سرپرست جدید شرکت نفت و گاز پارس ضمن قدردانی از اعتماد معاون وزیر نفت برای به دوش کشیدن بار خطیر در جبهه اقتصادی کشور گفت: سیاست‌های این شرکت به‌عنوان بازوی شرکت ملی نفت برای اجرایی شدن و به بار نشستن اهداف تأمین گاز مورد نیاز کشور همچنان ادامه دارد و شیرینی تلاش سال‌های گذشته به کام مردم عزیز کشورمان نشسته است.

وی برنامه و نقشه راه شرکت نفت و گاز پارس را در سه بازه زمانی تشریح کرد و گفت: طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای رسیدن به اهداف عالیه سازمان تعریف و برنامه‌ریزی شده که به‌صورت منظم و متوالی پیگیری می‌شود.

سرپرست جدید شرکت نفت و گاز پارس بهره‌برداری از نخستین سکوی گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی و راه‌اندازی خط انتقال گاز فاز ۱۶ پارس جنوبی را از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت این شرکت برای دستیابی و تضمین تولید پایدار گاز در زمستان امسال برشمرد و گفت: در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت این شرکت نیز راه‌اندازی فاز اول توسعه میدان گازی کیش، تکمیل مطالعات فشارافزایی، توسعه میدان‌های پارس شمالی، فرزاد و بلال، حفاری بین چاهی و تعمیرات چاه‌های گازی میدان پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد.

متجلی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل پیشیین این شرکت، ابراز امیدواری کرد در کنار کارکنان این شرکت، اهداف مدنظر شرکت ملی نفت ایران محقق شود.

جایگاه ویژه شرکت نفت و گاز پارس در تأمین انرژی مورد نیاز کشور

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل پیشین شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اهمیت این شرکت در تأمین انرژی مورد نیاز کشور گفت: از سال ۹۵ تاکنون با همدلی و همت همه کارکنان شرکت نفت و گاز پارس اقدام‌های مؤثری از جمله افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت روزانه تولید گاز، حفاری ۱۵۹ حلقه چاه جدید، نصب و راه‌اندازی ۲۰ سکوی دریایی، خطوط رابط سکوهای دریایی و پالایشگاه‌ها، تکمیل دو پالایشگاه عظیم ۱۳ و ۲۲-۲۴ و راه‌اندازی نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از بندر صادراتی و خدماتی سیراف پارس گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع به ارزش یک میلیارد دلار از این بندر صادر شده است.

مدیرعامل پیشین شرکت نفت و گاز پارس به دیگر فعالیت‌های خرد و کلان انجامشده در شرکت نفت و گاز پارس نیز اشاره کرد و گفت: همه این اقدام‌ها با همدلی و تقویت سازمان انجام شده و امیدوارم همکاران این شرکت با همراهی مدیرعامل جدید نیز در رسیدن به اهداف ملی و تقویت تأمین انرژی کشور همکاری کنند.

مشکین‌فام همچنین با اشاره به تأمین ۷۰ درصد گاز و ۴۰ درصد بنزین مصرفی کشور از حوزه پارس جنوبی تصریح کرد: امیدوارم همه توان مجموعه به کار گرفته شود و در کنار مدیرعامل جدید این شرکت موفقیت‌های بی‌نظیری به ثبت برسد.

آیین تودیع محمد مشکین‌فام، مدیرعامل پیشین و معارفه محمدحسین متجلی، سرپرست جدید شرکت نفت و گاز پارس دیروز (شنبه، پنجم شهریورماه) با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ساختمان مرکزی شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد.

کد خبر 461202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =