گشایش خط انتقال گاز زاهدان به زابل/ قطار توسعه به شهرهای راهبردی جنوب شرق ایران رسید

پروژه خط انتقال گاز زاهدان به زابل امروز (یکشنبه، ۶ شهریورماه) با فرمان وزیر نفت افتتاح  و شهر زابل به‌عنوان یکی از شهرهای راهبردی شرق ایران و از نقاط مهم و صنعتی در شمال استان سیستان و بلوچستان گازرسانی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، صمد رحیمی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران صبح امروز (یکشنبه، ششم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰۹۶ طرح‌ گازرسانی در هفته دولت که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و به‌صورت ویدیوکنفرانس در محل افتتاح این پروژه در ایستگاه سی‌جی‌اس زابل برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت مصمم است امکانات و تسهیلات گاز طبیعی را در سطح استان سیستان و بلوچستان توزیع کند، گفت: با دسترسی مردم و صنایع استان به انرژی پاک، زمینه شکوفایی استعدادهای سرشار در این جغرافیای پهناور فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از شهرهایی که در اولویت کاری شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفته، زابل است که از نظر راهبردی از مناطق مهم و بزرگ استان به‌شمار می‌آید و تعداد زیادی روستا در اطراف آن واقع شده‌اند که اکنون با گازرسانی به زابل، امکان گازرسانی به این روستاها نیز فراهم شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره پروژه خط انتقال گاز «زاهدان - دوراهی دشتک – زابل»، توضیح داد: مسیر گازرسانی به شهرستان زابل از شهر زاهدان آغاز شده و در قالب دو گستره مجزا گاز را به زابل می‌رساند؛ گستره نخست (زاهدان - دوراهی دشتک) به طول ۱۰۹ کیلومتر و قطر ۳۶ اینچ اجرا شده است که در طول مسیر نیروگاه در حال احداث زاهدان، کارخانه سیمان زابل و شهرهای واقع در مسیر را از نعمت گاز بهره‌مند می‌کند.

رحیمی افزود: با تکمیل گستره نخست در منطقه دوراهی دشتک، گستره دوم (دوراهی دشتک - زابل) به قطر ۲۴ اینچ و طول ۱۱۰ کیلومتر واقع شده است که در مسیر خود شهر صنعتی رامشار را تغذیه می‌کند و سرانجام به شهر زابل که تراکم جمعیتی بالایی دارد، می‌رسد.

وی تصریح کرد: گستره‌های نخست و دوم پروژه خط انتقال گاز زاهدان - دوراهی دشتک - زابل توسط دو پیمانکار مجزا و در قالب دو قرارداد اجرا شده است که این تمهید، سبب تسریع در روند اجرا و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت پیمانکاران توانمند داخلی شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه همه تأسیسات جانبی هر دو گستره شامل لانچر و ریسیور، سیستم حفاظت کاتدی و شیرهای بین‌راهی نیز تکمیل شده است، گفت: احداث ایستگاه سی‌جی‌اس شهر زابل نیز در تعهد این شرکت است و نصب آن سبب شده که با رسیدن گاز با خط لوله یادشده به زابل، امکان تأمین گاز مورد نیاز این شهر مطابق با ویژگی‌های فنی و شرایط مورد نظر در شبکه گازرسانی شهرستان زابل مهیا شود.

۱۴۰۱؛ سال سیستان و بلوچستان

به گفته رحیمی، سال ۱۴۰۱ در گفتمان صنعت گاز به نام سیستان و بلوچستان نامیده شده است و اکنون سربازان توسعه گاز، بیش از ۷۶۰ کیلومتر خط لوله فشار قوی را در گستره استان در حال اجرا دارند، به‌نحوی که این جغرافیای پهناور به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.

وی همچنین درباره پروژه‌، خط لوله گاز ایرانشهر - پالیزان – خاش- میرجاوه، اظهار کرد: این خط لوله با گذر از دامنه کوه تفتان، گاز را به شهرستان خاش، کارخانه سیمان این شهر و سپس به شهر مرزی میرجاوه در شرق استان می‌رساند و ان‌شاء‌الله این تحول به موازات توسعه دیگر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ذاتی این منطقه، سرمنشأ پیشرفت در همکاری‌ها با همسایگان خواهد بود.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تأکید کرد: این شرکت مفتخر است همسو با برنامه‌های آمایش سرزمینی در رونق صنعتی و تجاری جنوب شرق و توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور با اجرای پروژه خط لوله گاز ایرانشهر - چابهار - کنارک در چهار گستره به طول ۲۹۰ کیلومتر، افزون بر گاز شهرستان‌های چابهار و کنارک، نیروگاه‌های این دو شهر و روستاهای اطراف، گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی و شهر صنعتی واقع در صنایع مکران را تأمین کند.

اجرای ۵۰۰ کیلومتر خط لوله دیگر برای گازرسانی به شهرهای باقی‌مانده

رحیمی با بیان اینکه افزون بر همه پروژه‌های در حال اجرا، ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله گاز دیگر نیز برای تکمیل گازرسانی به شهرهای باقی‌مانده این استان برنامه‌ریزی شده است، یادآور شد: با ساخت این خطوط همه شهرهای این استان از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: آنچه امروز در استان سیستان و بلوچستان رقم می‌خورد نمونه بارز اراده نظام جمهوری اسلامی، خاصه دولت سیزدهم در عدالت‌گستری و برقراری رفاه، آسایش و آرامش برای همه اقوام و مذاهب ایرانی است که ان‌شاءالله سرآغاز فرداهای روشن برای اهالی شریف این دیار خواهد بود.

نایب رئیس شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به اجرای هم‌زمان ۱۰ ایستگاه تقویت فشار در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: به فضل الهی پروژه‌هایی که از این پس افتتاح می‌شوند مجهز به سیستم‌های کنترل تمام‌ایرانی بوده و داخلی‌سازی تأسیسات تقویت فشار گاز از ۸۵ فراتر خواهد رفت.

اجرای پروژه در سرزمین بادهای ۱۲۰ روزه

مجید علیپوری، مجری طرح خطوط لوله هفتم و یازدهم سراسری انتقال گاز هم در تشریح موانع و محدودیت‌های اجرای پروژه در استان سیستان و بلوچستان، گفت: اجرای پروژه در جغرافیایی که از نظر امکانات صنعتی، تأمین ماشین‌آلات و نیروی متخصص دارای محدودیت است، اجرای پروژه را نیز با دشواری روبه‌رو می‌کند.

وی در توضیح شرایط سخت اقلیمی حاکم بر این پروژه بیان کرد: وزش شدید بادهای موسمی ۱۲۰ روزه که به‌طور معمول سالانه بیش از مدت فوق نیز در جریان است موجبات توقف کار در روزهای زیادی از سال را فراهم و غلظت پراکندگی ذرات خاک معلق در هوا، در عمل در مقاطعی امکان اجرای عملیات مسیرسازی، جوشکاری و عایق‌کاری را غیرممکن کرد.

مجری طرح خطوط لوله هفتم و یازدهم سراسری انتقال گاز درباره آثار شیوع ویروس کرونا بر روند پروژه توضیح داد: محدودیت‌های ناشی از کرونا، لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و قرنطینه نیروهای مبتلا و اطلاعیه‌های صادر شده از سوی مسئولان محلی مبنی بر تعطیلی کارگاه در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا در مقاطعی به کند شدن روند فعالیت‌ها انجامید و دستیابی به برنامه زمان‌بندی را با مشکل روبه‌رو کرد که با تلاش بی‌دریغ، پیگیری‌های مستمر و همه‌جانبه، سرانجام بر مشکلات فائق آمدیم.

علیپوری نبود دسترسی به آب کافی برای انجام عملیات آزمون هیدرواستاتیک را از دیگر موانع فراروی پروژه دانست و گفت: دریافت مجوز برای برداشت آب از چاه‌های موجود که عمدتاً برای مقاصد کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد به لحاظ محدودیت‌های منابع آب در منطقه، فرآیندی دشوار و زمان‌بر است و ظرفیت کم آب‌دهی چاه‌ها ما را بر آن داشت که سرانجام در بخش‌هایی از پروژه منابع مورد نیاز را از آب منطقه‌ای تقاضا کنیم که با وجود محدودیت‌های منابع آبی استان، با پیگیری‌های پرشمار و صرف وقت بسیار، توانستیم بخشی از آب مورد نیاز را تأمین و نسبت به استفاده از آن در کل مسیر خط لوله اقدام کنیم.

کد خبر 461209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =