طلسم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی زمستان امسال شکسته می‌شود/ مصرف بنزین از تولید پیشی گرفت

وزیر نفت اعلام کرد که طلسم برداشت گاز از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال رد و بدل قراردادها روی کاغذ، زمستان امسال شکسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی پیش از ظهر امروز (یکشنبه، ششم شهریورماه) پس از پایان آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۰۹۶ طرح‌ گازرسانی در هفته دولت، در جمع خبرنگاران گفت: مرحله دوم افتتاح پروژه‌های گازرسانی ۲۲ بهمن امسال و هم‌زمان با دهه فجر است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای کنترل ناترازی گاز طبیعی در زمستان امسال، اظهار کرد: پارسال اعلام کردیم که روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در فصل سرد کسری داریم که به دلیل نبود سرمایه‌گذاری مناسب در سال‌های گذشته است؛ در این مدت پروژه‌هایی برای توسعه میدان‌های گازی و تکمیل فازهای پارس جنوبی در دستور کار قرار دادیم که البته امسال هم کسری گاز وجود دارد.

وزیر نفت افزود: با ابتکار همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران که به‌طور جد در حال تلاش هستند، قول می‌دهیم نخستین مرحله برداشت از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به مدت ۲۰ سال تنها به‌صورت قرارداد روی کاغذ میان پیمانکاران مختلف داخلی و خارجی رد و بدل می‌شد، زمستان امسال آغاز شود.

اوجی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب گاز برداشت شود، ادامه داد: این مقدار گاز به کمک شبکه گازرسانی کشور می‌آید و مردم از آن نعمت آن بهره‌مند خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش سهمیه سوخت در بعضی استان‌های کشور، تصریح کرد: در این باره بررسی مجدد خواهد شد اما در حوزه تامین سوخت بنزین در کشور با توجه به مسافرت‌های هموطنان پس از دوران شیوع ویروس کرونا بالاترین حجم سفرها را داریم.

وزیر نفت اعلام کرد: در برخی روزها تا ۱۲۰ و ۱۳۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود از سویی تولید بنزین در ۱۰ پالایشگاه کشور، حدود ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است که سراغ ذخیره‌سازی‌ها هم رفتیم و امیدواریم تا روزهای آینده مردم نیز از این سوخت به نحو احسن استفاده کنند تا مشکلی به وجود نیاید.

کد خبر 461219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =