۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
  • کد خبر: 461231
آنکارا واردات نفت از روسیه را ۲ برابر کرد

داده‌های آماری نشان می‌دهد ترکیه واردات نفت خام از روسیه را در سال ۲۰۲۲ میلادی دو برابر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون (Refinitiv Eikon) نشان می‌دهد ترکیه در سال جاری میلادی واردات نفت خام از روسیه را دو برابر کرده است، زیرا دو طرف با وجود تحریم‌های غرب علیه مسکو آماده افزایش همکاری‌های بازرگانی به‌ویژه در زمینه تجارت انرژی هستند.

تجارت آنکارا و مسکو از بهار امسال تاکنون رونق گرفته است، زیرا شرکت‌های ترکیه‌ای از داد و ستد با همتایان روس منع نشده‌اند و در عین حال خلأ کناره‌گیری شرکت‌های اروپایی از روسیه را به‌دلیل آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف اوایل سال جاری پر کرده‌اند.

داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون نشان می‌دهد ترکیه در سال جاری میلادی واردات نفت خام از روسیه شامل انواع نفت اورال و سیبری را تاکنون به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۹۸ هزار بشکه در روز بوده است.

ترکیه در قضیه تنش‌های مسکو و کی‌یف، روسیه را تحریم نکرد و اعلام کرد همچنان به تأمین انرژی از روسیه متکی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اوایل ماه اوت با یکدیگر دیدار کردند و برای تقویت همکاری‌های بازرگانی به توافق رسیدند.

داده‌ها نشان می‌دهد پالایشگران تاپراش ترکیه و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) در سال جاری میلادی به مقدار قابل‌توجهی مصرف نفت اورال روسیه و نفت سبک سیبری را افزایش و در عین حال خرید نفت دریای شمال، عراق و غرب آفریقا را کاهش داده‌اند.

پالایشگاه استار نیز در چند سال اخیر به‌دلیل رشد قیمت نفت روسیه، خرید نفت یوهان سوردروپ نروژ و انواع نفت خام عراق را که از نظر کیفیت به نفت اورال نزدیک است افزایش داده است.

بر اساس داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون، پیش‌بینی می‌شود پالایشگاه استار در بازه ماه‌های ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ حدود ۹۰ هزار بشکه در روز نفت از روسیه بخرد، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۴۸ هزار بشکه در روز بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهد پالایشگاه‌های شرکت تاپراش ترکیه در ماه ژانویه تا اوت سال جاری میلادی حدود ۱۱۱ هزار بشکه در روز نفت از روسیه می‌خرند که این رقم در مدت مشابه پارسال تنها ۴۵ هزار بشکه در روز بوده است.

کد خبر 461231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =