رشد افزوده نفت نسبت به پارسال ۱۱ برابر شده است

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در شرایطی که سایه تحریم‌ها همچنان روی کشور وجود دارد، توانستیم ۵.۶ درصد رشد افزوده نفت را به ۹.۸ درصد برسانیم و نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیداحسان خاندوزی امروز (یکشنبه، ششم شهریورماه) در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد یک ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور، گفت: در دولت قبل بی‌انضباطی‌های نظام مالی و بودجه‌ای اثر خود را در اقتصاد به‌ویژه سفره مردم وارد کرده بود. اثرات کرونا و گره‌ زدن اقتصاد به موضوع برجام در عمل سبب بی‌تصمیمی در بسیاری از سیاست‌ها شده بود، طوری که فعالان اقتصادی چشم‌اندازی نداشتند که چگونه برنامه اقتصادی خود را ارائه دهند.

وی افزود: دولت سیزدهم تدابیری برای ثبات و حل چالش‌های اقتصادی در بلندمدت اندیشید و رشد اقتصادی در سه ماه نخست در دولت تصویب و این به اولین مصوبه اقتصادی تبدیل شد. افزون بر این تلاش شد در مواجهه با کارآفرینان و صادرکنندگان، مسائل حوزه تولید و عدالت منطقه‌ای برای استان‌هایی مدنظر قرار بگیرد که از آنها غفلت شده بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در شرایطی که سایه تحریم‌ها همچنان روی کشور وجود دارد، توانستیم ۵.۶ درصد رشد افزوده نفت را به ۹.۸ درصد برسانیم و نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شد.

خاندوزی با بیان اینکه درآمدهای پایدار کشور دیگر درآمدهای نفتی نیست، گفت: این درآمد پایدار ۶۳ درصد افزایش یافت، همچنین بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی کشور برای ابرپروژه‌های نفتی شهید سلیمانی، جاسک، مکران و طرح انتقال آب از خلیج فارس اختصاص یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده دارد یا خیر اظهار کرد: قیمت بنزین از مؤلفه‌های موثر در الگوی مصرف این فرآورده در کشور است و ما در دولت قائل به این هستیم که صرفاً نباید به سمت متغیرهای قیمتی رفت، بلکه باید هم‌زمان از متغیرهای غیرقیمتی هم به‌عنوان ابزارهایی برای تغییر الگوی مصرف در این زمینه استفاده کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر هم رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، به صراحت می‌گویم که واقعاً کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی را که رد کردیم کنترل کنیم.

خاندوزی تأکید کرد: وزارت نفت تلاش می‌کند با برخی تدابیر غیرقیمتی مدیریت مصرف بنزین را داشته باشد، اما همان‌طور که بارها گفته شده واقعاً امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم، اما هم‌زمان باید از متغیرهای مختلفی که سرانجام کنترل مصرف بهینه بنزین را به همراه دارد، استفاده کنیم.

وی افزود: در مورد سال آینده هم تا بودجه ۱۴۰۲ تدوین نشود و پیشنهادهای وزارت نفت نیاید و در مجلس بررسی نشود، نمی‌شود هیچ صحبتی کرد و امروز که با شما صحبت می‌کنم برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۲ در حوزه بنزین آماده نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره مذاکرات برجام و تأثیر آن بر اقتصاد کشور تصریح کرد: همه ابزار فشار اقتصادی به‌کار بسته شده آمریکا علیه اقتصاد ایران را تقریباً در سال‌های گذشته شاهد بودیم که دیگر ایجاد هراس برای ناامیدی مردم از طریق سیاست تحریمی اثر نخواهد داشت.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست دولت در هر دو شرایط تحریم و به نتیجه رسیدن برجام مشخص است و همه دستگاه‌های مهم در وزارت اقتصاد نشست‌های مهمی برگزار کردند تا در صورت رفع تحریم‌ها چه سیاست‌هایی باید اتخاذ کرد و دو سناریو در میز اقتصاد دولت مطرح است.

کد خبر 461232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =