پایداری تأمین انرژی با افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم با افزایش ظرفیت تولید نفت به‌میزان پیش از تحریم‌ها و همچنین برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت زمستانی با رشد تولید برداشت گاز از پارس جنوبی، تأمین پایدار انرژی در کشور را ایجاد کرده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، در دولت سیزدهم از ابتدای کار تصمیم گرفته شد برای برگرداندن تولید به قبل از تحریم‌ها برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد. پیش از تحریم‌ها تولید نفت ایران ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز بود و بازگشت به این عدد در چند مرحله انجام شد، در مراحل مختلف، تولید بالا آمد تا سرانجام ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ امکان تولید دوباره آن مقدار نفت در دسترس بود و اکنون امکان تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه به‌طور کامل و صد درصدی وجود دارد.

با تلاش شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران، از جمله شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، نفت اروندان و مهندسی و توسعه نفت این هدف محقق شد. این شرکت‌ها فعالیت‌های زیادی داشتند که شامل فعالیت‌های روسطحی از قبیل خطوط لوله، تأسیسات و فعالیت‌های مربوط به بخش بالادستی مثل تعمیر و ترمیم و آزمایش‌های جریانی چاه‌ها که تمامی اقدام‌های انجام‌شده در شرکت‌ها ضبط و ثبت شده است.

در سال ۱۴۰۱ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود موضوع تأمین گاز و سوخت زمستانی است. تلاش شرکت ملی نفت ایران بر این است که تولید حداکثری از پارس جنوبی داشته باشیم. به‌ عبارت دیگر فازهای پارس جنوبی که تکمیل نشده‌اند، فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و پالایشگاه فاز ۱۴ باید نهایی و تکمیل شوند. همچنین فعالیت اجرایی برای تولید از فاز ۱۱ به‌منظور افزایش تولید گاز از پارس جنوبی در حال انجام است و برای تولید از این فاز در زمستان امسال برنامه‌ریزی شده است.

‌امسال همچنین در میدان‌های غرب کارون، باید فاز نخست میدان آزادگان جنوبی به تولید ۲۲۰ هزار بشکه در روز برسد. طرح جامع توسعه بسیار کاملی تهیه شده که شامل توسعه کامل میدان آزادگان (شمالی و جنوبی به‌صورت یکپارچه) و یک پروژه ازدیاد برداشت تزریق آب برای آن در نظر گرفته شده، این کار طرح توسعه حفاری‌های بسیار زیادی را می‌طلبد که البته این اقدام‌ها از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، اما کارهای مقدماتی آن باید اکنون آغاز شود. ادامه حفاری چاه‌ها و تکمیل بخشی از واحد فرآورش (CTEP) که مربوط به فاز نخست هستند باید در سال ۱۴۰۱ انجام شود.

توسعه ۱۲ میدان گازی نفت مرکزی مصوبه شورای اقتصاد را اخذ کرده و فعالیت‌های اجرایی آن در جریان است، مقرر شده است سال آینده ۱۰ میلیون متر مکعب از طرح به تولید برسد.

یکی از مسائلی که پس از پیام مقام معظم رهبری در شرکت ملی نفت ایران به‌طور جدی مورد بحث قرار گرفت، موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و تعریف نیازهای واقعی شرکت ملی نفت و ایجاد اشتغال از این رهگذر است. به‌واقع می‌توانم بگویم که فرمایش ایشان نه‌تنها در سطح شرکت ملی نفت، بلکه در سطح کشور می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد باشد، به‌شرط اینکه به‌صورت شعاری و کلیشه‌ای با آن برخورد نشود.

کریم زبیدی
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران

کد خبر 461442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =