بهره‌برداری از ۵ طرح  پالایشگاه تهران  به ارزش ۱۴.۵ میلیون یورو در یک‌سال گذشته

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با تشریح دستاوردهای یکساله این شرکت گفت: طی یک‌سال گذشته پنج طرح نیمه‌ تمام به ارزش ۱۴.۵ میلیون یورو در پالایشگاه تهران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت تهران، حامد آرمان‌فر، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران همزمان با هفته دولت دستاوردهای یکساله این شرکت پالایشی را تشریح کرد:

به‌عنوان نخستین پرسش در خصوص دستاورهای شرکت پالایش نفت تهران طی یک سال اخیر در دولت سیزدهم توضیح دهید؟

با همت همکاران پر تلاشم در یکسال اخیر توانستیم پنج طرح نیمه‌تمام به ارزش اعتباری بالغ بر ۱۴.۵ میلیون یورو را به مرحله بهره‌برداری برسانیم که طرح افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب پالایشگاه برای رفع محدودیت واحدهای عملیاتی قدیم و جدید و مقابله با بحران کم آبی؛ احداث و راه‌اندازی توربین‌های دوگانه‌سوز ترکیبی و ایستگاه جدید گاز برای تأمین برق واحدهای جدید پالایشگاه؛ احداث و راه‌اندازی سیستم بازیافت حرارتی سوم بر روی دیگ بخار برای جلوگیری از هدر رفت انرژی؛ طرح سیستم اندازه‌گیری آنلاین پارامترهای محیط زیستی گاز خروجی دودکش‌ها و طرح استقرار سیستم اعلان و اطفای حریق مخازن باندوال یک، از جمله این طرح‌هاست.

آیا از روند پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا رضایت دارید؟

خوشبختانه با حمایت‌های سهامداران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تسهیل‌گری انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور توانستیم طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده پیشرفت‌های خوبی در یک سال اخیر بدست آوریم که طرح بهینه‌سازی فرآیند و ارتقا کیفی و کمی بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ و طرح احداث واحد تولید حلالِ نرمال هگزان را می‌توان از اهم این پروژها توصیف کرد.

به طرح بهینه‌سازی و ارتقا کیفی و کمی بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ و طرح تولید حلالِ نرمال هگزان اشاره داشتید. در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟

ببینید هم‌اکنون طرح بهینه‌سازی و ارتقا کیفی و کمی بنزین تولیدی با استاندارد یورو ۵؛ با عنوان طرح احداث واحدهای تصفیه نفتای سنگین، CCR،‌ کاهش بنزن و اتان‌زدایی از گاز مایع؛ دارای پیشرفت ۲۲ درصد است. مبلغ سرمایه‌گذاری این طرح، در حدود ۲۴۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده و تأمین مالی طرح،‌ از محل منابع داخلی شرکت پالایش نفت تهران انجام می‌پذیرد. همچنین طرح ساخت واحد حلال نرمال هگزان با هدف استحصال هگزان نرمال عاری از ترکیبات آروماتیکی و بنزن با استفاده از محصولات جانبی واحد ایزومریزاسیون، به صورت EPC با گریدهای ۵۲ درصد و ۸۵ درصد و با ظرفیت ۲ هزار بشکه در روز در دست اجراست هم اکنون با توجه به گذشت حدود یک سال از شروع عملیات اجرایی پیشرفت آن ۴۵ درصد است. انتظار می‌رود پروژه مذکور مطابق برنامه به بهره‌برداری برسد.

عملکرد شرکت پالایش نفت تهران را پیرامون اجرای طرح‌های محیط زیستی در یکسال اخیر و در دولت سیزدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به صفر رساندن سوخت مایع و تولید پایدار محصولات سبز (نظیر گازوئیل یورو ۴ به میزان ۱۳ میلیون لیتر در روز، نفت سفید کم گوگرد برای تولید سوخت هوایی به میزان ۵ میلیون لیتر در روز، بنزین پاک به میزان ۷ میلیون لیتر در روز) راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم پایش آنلاین پارامترهای زیست‌محیطی گاز خروجی دودکش کوره‌های منطقه ب جنوبی شرکت پالایش نفت تهران، راه‌اندازی و بهره‌برداری از اکونومایزر سوم (دستگاه بازیافت حرارتی) بر روی دیگ بخار۲B-۲۱۰۱-A  پالایشگاه تهران را می‌توان از مهم‌ترین اقدام‌های محیط زیستی شرکت پالایش نفت تهران در یک سال اخیر برشمرد.

نگهداشت تجهیزات، تداوم تولید، جلوگیری از خرابی‌ها، افزایش عمر تجهیزات و کاهش ضریب خطرپذیری واحدهای پالایشگاه در کنار تأمین به موقع سوخت کشور و تولید محصولات باکیفیت لزوم انجام تعمیرات اساسی را در پالایشگاه ایجاب می‌کند. شرکت پالایش نفت تهران در این خصوص طی یکسال اخیر چه اقداماتی انجام داده است؟

به واقع ایمنی، کیفیت، سرعت و بهبود مهم‌ترین مؤلفه‌های انجام تعمیرات اساسی در شرکت‌های پالایشی است. در سال گذشته به همت کارکنان پالایشگاه تهران واحدهای تقطیر جنوبی و گاز مایع، آیزوماکس جنوبی, هیدروژن و گوگردسازی با بکارگیری ۸۵۰ نفر نیرو علاوه بر کارکنان و انجام تعداد بیش از ۵۰۰ دستور کار عملیاتی و بازرسی مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند. در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش همکاران عزیز، واحد سولفورزدایی از نفت سفید، واحد سولفورزدایی از نفت گاز، واحد هیدروژن شماره ۳، واحد گوگردسازی شماره ۳، واحدهای آمین ۲ شمالی و جنوبی، واحد آب ترش و واحد تبدیل کاتالیستی(CRU) با جذب حدود ۱۱۰۰ نفر نیروی پیمانی موقت در کنار کارکنان شرکت طبق برنامه زمانبندی انجام و در موعد مقرر بدون هیچ حادثه ناتوان‌کننده‌ای خاتمه یافتند و واحدهای مذکور برای عملکردی با کیفیت مطلوب در مدار تولید قرار گرفتند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریتی شرکت پالایش نفت تهران در یکسال گذشته، ورود «بوتان» به سبد محصولات پالایشگاه بوده است. درباره اجرای این طرح موفق که منجر به افزایش تأمین خوراک صنایع پتروشیمی در شمال کشور شده توضیحاتی دهید و بفرمائید با اجرای آن روزانه چند تن به ظرفیت تولید محصولات پالایشگاه افزوده‌شده است؟

با توجه به شرایط فصلی مشخصات فرآورده گاز مایع، وجود بوتان مازاد در برخی از فصول و نیاز واحدهای پتروشیمی به این محصول، با اعمال تغییرات در شرایط عملکردی واحد گاز مایع، این شرکت موفق به تولید روزانه ۱۰۰۰ بشکه در روز محصول بوتان با خلوص تقریبی ۹۹ درصد شد، در این ارتباط با تجهیز کردن پالایشگاه به سکوی بارگیری بوتان، امکان ذخیره، بارگیری و فروش میسر شده و معادل ۹۲ تن در روز بوتان در سبد محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت.

از ابتدای حضور شما در شرکت پالایش نفت تهران همواره رویای پتروپالایشی شدن این شرکت را داشتید. در این خصوص چه اقدام‌های انجام شد؟

پتروپالایشی شدن شرکت پالایش نفت تهران یک انتخاب نیست. بلکه یک الزام است. ما باید در مسیر سودآوری حرکت کنیم و پاسخگوی سهام داران و ذی‌نفعان‌مان باشیم. پالایشگاه تهران با چشم‌انداز ترسیمی خود در نظر دارد به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب و کارهای متنوع و سودآور در بخش انرژی تبدیل شود. به همین منظور طرح‌های مهمی نظیر طرح ارتقا فناوری و بهینه‌سازی سیستم‌های فرآیندی و عملیاتی برای اهداف محیط زیستی و همچنین توسعه کسب و کار در قالب هلدینگ پتروپالایشی با خرید یک مجتمع پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش را در برنامه دارد. همچنین با مطالعات صورت گرفته و تحقیقات به عمل آمده و همکاری با مراکز دانش‌بنیان و شرکت‌های مهندسی در نظر داریم تا بر اساس نیاز کشور و تأکید وزیر نفت ضمن ورود به بحث پتروشیمی، محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی تولید کنیم که این مهم دستاوردی بی‌نظیر برای شرکت به همراه خواهد داشت.

طرح تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قرارداد مستقیم و نگاه ویژه به سرمایه‌های انسانی پروژه‌ای بود که با وجود مغفول ماندن در سال‌های اخیر طی یک سال گذشته نگاهی متفاوت به آن شد و با رشد و سرعت قابل قبولی در حال اجراست. در این خصوص توضیح دهید؟

ارتقاء بهره‌وری کارکنان و توانمندسازی ایشان بر اساس تأکید ریاست جمهوری از مهم‌ترین مقوله‌های بود که در دولت سیزدهم به آن نگاه شد. توانمندسازی کارکنان منوط به افزایش علم آنهاست و این افزایش علم با خود ایده به همراه خواهد داشت و ایده‌های مختلف سبب پویایی و رشد سازمان خواهد شد. وضعیت کارکنان کارا و پویا از پیمانکاری به قراردادی سبب حفظ و حراست از سرمایه‌های انسانی می‌شود که این امر مهم به طور جدی در پالایشگاه آغاز شده است و در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. در تلاشیم تا با صیانت از منابع انسانی به‌عنوان مهمترین سرمایه‌های پالایشگاه این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم.

بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شد. در این خصوص چه برنامه‌های پژوهشی و یا سرمایه‌گذاری برای تحقق شعار سال دارید؟

ایجاد بستر لازم برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مهمترین اهداف شرکت پالایش نفت تهران در سال جاری مدنظر قرار گرفته است. در راستای انتقال فن‌آوری و بومی‌سازی کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی و تجهیزات پالایشی در سال ۱۴۰۱ همچون سال‌های پیشین با جدیت در صدر برنامه‌ها و پیگیری‌های این شرکت قرار دارد به‌طوری که در سال جاری قرارداد تولید Light naphtha Catalyst با سازنده داخلی منعقد شده است. همچنین در این خصوص بومی‌سازی قطعات مکانیکی ژنراتور برق، قسمت‌های داغ توربین‌های گازی (Hot Section)، تغییر طراحی سیل کمپرسور به Dray Gas Seal، بومی‌سازی گیربکس کامل کمپرسور واحد تقطیر و روتور توربین بخار واحد GHDS را نیز می‌توان نام برد.

این شرکت با هدف حمایت و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد بستری مطلوب برای همکاری بین با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، پالایشگاه نفت تهران نیازهای فناورانه خود را در پارک علم و فناوری به صورت برپایی نمایشگاه به زودی رونمایی خواهد کرد.

بی‌تردید یکی از پایه‌های اساسی و شاخص‌های اصلی در نیل به قله‌های توانایی و تحقق آرمان بلند استقلال اقتصادی و شکوفایی پایدار، ارزش بخشی و اهمیت‌دهی به تجهیزات و قطعات یدکی ساخت داخل و ارتقای کیفیت تجهیزات بومی و حمایت از ظرفیت‌های درونی در ساخت لوازم یدکی و توانمندسازی نیروهای بومی در عرصه‌های عملیاتی به‌ویژه در عرصه‌ استراتژیک و حیاتی صنعت عظیم پالایش نفت است. 

به‌عنوان آخرین پرسش بفرمائید نگاه شرکت پالایش نفت تهران به بحث ایفای مسئولیت‌های اجتماعی چگونه بوده است؟

در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی و به منظور توسعه اشتغال نیازمندان، تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران و شرکت پالایش نفت تهران با هدف کمک به توانمندسازی و اشتغال پایدار نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) در جوامع همجوار پالایشگاه (محدوده بخش کهریزک و باقر شهر) امضا شد که تحقق آن از طریق کمیته امداد بخش کهریزک در دست اقدام است.  انجام کمک‌های مومنانه و نیز همکاری و مشارکت در اتصال شبکه آب جنوب تهران (باقر شهر و کهریزک و..) به شبکه آب تهران با هدف رفع مشکلات آب جوامع همجوار با صرف اعتباری بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال و انجام دیگر طرح‌های بزرگ و کوچک محیط زیستی در خصوص جایگزینی سوخت گاز طبیعی و قطع کامل سوخت مایع، اندازه‌گیری و سنجش آنلاین پارامترهای محیط زیستی از جمله اقدام‌های اخیر شرکت پالایش نفت تهران در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی است.

کد خبر 461462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =