برنامه باکو برای سرعت‌بخشی به توسعه خط لوله گازی تاپ

رئیس‌جمهوری آذربایجان از تسریع در مذاکرات برای افزایش ظرفیت انتقال گاز با خط لوله تاپ با هدف افزایش صادرات گاز به اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سرنوببیو ایتالیا، الهام علی‌اُف روز جمعه (۱۱ شهریورماه) در مجمع تجاری سالانه آمبروستی ایتالیا با تأکید بر اینکه مذاکرات میان سهامداران خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) برای توسعه ظرفیت آن آغاز شده است، گفت: پیشرفت سریع طرح افزایش ظرفیت انتقال گاز با خط لوله تاپ برای جمهوری آذربایجان به‌منظور افزایش صادرات این حامل انرژی ضروری است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا بحث توسعه در حال انجام است، گفت: بله، ما از پیش مذاکرات عملی را آغاز کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تصریح کرد: آذربایجان به ظرفیت خط لوله گازی تاپ برای دنبال کردن اهداف و عمل به توافق دو برابر کردن صادرات گاز به اروپا طی پنج سال آینده نیاز دارد.

علی‌اُف در حاشیه این کنفرانس به خبرنگاران گفت: با اروپا توافق کردیم تا سال ۲۰۲۷ میلادی صادرات گاز آذربایجان به این قاره با افزایش دو برابری به ۲۰ میلیارد مترمکعب برسد.

وی افزود: ما باید یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک را برنامه‌ریزی و خیلی سریع آن را اجرایی کنیم.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تصریح کرد: ایتالیا ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از مجموع ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز صادراتی جمهوری آذربایجان را طی یک سال و نیم از زمان آغاز صادرات به اروپا خریده است.

علی‌اُف گفت: صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ایتالیا امسال به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

وی ادامه داد: این رقم در مقایسه با پارسال بسیار بیشتر است، اما برای افزایش صادرات گاز باید ظرفیت انتقال گاز با خط لوله تاپ را از ۱۰ میلیارد به ۲۰ میلیارد متر مکعب برسانیم.

جمهوری آذربایجان مالک ۲۰ درصد سهم خط لوله تاپ است و شرکت‌های بی‌پی انگلیس، سنام ایتالیا (Snam)، فلاکسیس بلژیک (Fluxys) و اناگس اسپانیا (Enagás) از دیگر سهامداران این خط لوله هستند.

کد خبر 461529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =