افزایش ۷۰۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که بررسی گزارش ۵ ماه کشور نشان می‌دهد دولت هم‌زمان با تسویه ۵۴ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت پیش توانسته در ایجاد درآمدهای پایدار به‌خوبی عمل کند؛ موضوعی که در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی اثرگذار خواهد بود.

به گزارش شانا به نقل از سازمان برنامه و بودجه، آمار عملکرد متغیرهای اصلی پنج‌ ماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده تکیه دولت به درآمدهای پایدار و پرهیز از استقراض از بانک مرکزی است؛ رویکردی که آدرس ادامه شیب نزولی تورم در ماه‌های آینده را می‌دهد.

در پنج‌ ماه سال منابع درآمدی دولت به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پارسال ۵۶.۵ درصد رشد دارد، همچنین درآمدهای عمومی به‌عنوان پایدارترین جزء منابع دولت، با ۶۶.۵ درصد افزایش، به حدود ۲۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با تمرکز دولت بر مقابله با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بخش مولد اقتصاد، درآمدهای مالیاتی هم رشد قابل ملاحظه ۷۳ درصدی داشته و به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این مدت وصول درآمدهای نفتی ۷۰۰ درصد افزایش یافته و منابع فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار نشان می‌دهد دولت سیزدهم هم توانسته نسبت به دولت پیش نفت بیشتری صادر کند، هم اینکه پول فروش آن به کشور بازگردد که به‌معنای موفقیت دولت در دور زدن تحریم‌های نفتی است.

این دولت همچنین در کنار تلاش برای اداره کشور و ایجاد رونق اقتصادی با ابزارهای غیرتورمی همچنان مجبور به آواربرداری و بازپرداخت بدهی‌های سنگین ایجادشده در دولت گذشته است. ‌در پنج ماه نخست امسال تملک دارایی‌های مالی که بیشتر از بازخرید اوراق منتشرشده پیش ناشی می‌شود، ۲۵۱ درصد رشد کرده است. به عبارت دیگر دولت سیزدهم در ۵ ماه امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت گذشته را تسویه کرده است.

این در حالی است که در همین مدت انتشار منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی یا همان انتشار اوراق بیش از ۵۱ درصد کاهش یافته است؛ یعنی دولت اعتقادی به آینده‌فروشی و ایجاد بدهی سنگین برای آیندگان ندارد و برنامه خود را مبتنی بر افزایش درآمدهای پاک و پایدار پیش می‌برد.

کد خبر 461730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =