ایران می‌تواند بخشی از نیاز بازار جهانی انرژی را تأمین کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به‌عنوان یک بازیگر برجسته در بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازارهای جهانی را تأمین کند.

به گزارش شانا، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه، ۲۱ شهریورماه) در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک بازیگر بسیار مهم در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازارهای جهانی را برای کسانی که علاقه‌مند هستند از این ظرفیت استفاده کنند، تأمین کند.

وی در ادامه به نشست سران شانگهای در سمرقند و عضویت دائم ایران اشاره کرد و افزود: گام‌های اجرایی برای عضویت ایران در این سازمان در حال طی شدن است. این سازمان به‌عنوان سازمانی چندجانبه و منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، فنی، ترانزیتی و انرژی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یک کشور مهم و منطقه‌ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت‌های اقتصادی است و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب می‌تواند همسو با یکی از اهداف مهم سازمان قرار بگیرد. عضویت در این سازمان مصلحت دوسویه است، هم برای ایران و هم برای کشوری که با ظرفیت‌های خود در جهت اهداف متنوع اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ترانزیتی این سازمان و اهداف مربوط به انرژی سازمان قرار بگیرد.

کنعانی در پاسخ به پرسشی در مورد صدور ویزا برای رئیس‌جمهوری کشورمان به‌منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: دولت آمریکا بر اساس موافقت‌نامه دولت مقر موظف است زمینه حضور سران همه اعضای سازمان ملل متحد را از جمله مجمع عمومی فراهم کند و انتظار داریم در خصوص ایران نیز به تعهداتش عمل کند.

وی تأکید کرد: به مسئولیت‌های دولت آمریکا به‌عنوان میزبان توجه داریم و انتظار داریم تا مسئولیت خود را انجام دهد که در این مورد نیز نهاد ریاست جمهوری در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازگشت حجم قابل توجهی از ارزها و سرمایه‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از موفقیت‌های ماست، گفت: بازگرداندن ارزهای ناشی از صادرات گاز ما به برخی کشورهای منطقه و تلاش ایران برای صادرات نفت در شرایط تحریمی و بازگرداندن پول ناشی از صادرات نفت، سبب افزایش حجم تجاری ما با بسیاری از کشورهای منطقه‌ای شده است. همه اینها نشان‌دهنده موفقیت‌های دولت در انجام تعهدهایی است که ابتدا اعلام کرده، مبنی بر اینکه ما روند اقتصاد، معیشت و تجارت را به روند مذاکرات برجام جام گره نخواهیم زد و امیدوار هستیم در عمل این اتفاق بیشتر بیفتد.

کد خبر 461980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =