ساخت و نصب سازه چراغ دریایی چاه‌های سکوی نوروز در منطقه بهرگان

ساخت و نصب سازه چراغ دریایی چاه‌های ۵ تا ۸ سکوی نوروز با استفاده از امکانات موجود منطقه، توان علمی و دانش فنی مهندسان جوان این سکو انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، جکت چاه‌های ۵ و ۶ و ۷ و ۸ در جریان جنگ تحمیلی متحمل خسارات فراوانی شد و تنها سه عدد از پایه‌ها باقی مانده بود که در شرایط جزر حدود نیم متر از آب بیرون می‌آمد و شرایط بسیار مخاطره‌آمیزی را برای شناورهای پشتیبان سکو و سایر شناورهای عبوری و مسافری ایجاد می‌کرد.

در سال‌های گذشته در موارد متعددی به‌صورت‌های مختلف چراغ دریایی روی پایه‌ها نصب می‌شد، اما در شرایط نامساعد جوی چراغ‌ها از محل جدا می‌شدند که در این رابطه دو مورد حادثه نیز برای شناورها در اثر برخورد با این پایه‌ها ایجاد شده بود.

طرح پیشنهادی از سوی مسئولان و مهندسان تعمیرات سکو به واحد بازرسی فنی منطقه به‌منظور ساخت یک سازه چراغ هشدار دریایی ایمن ارائه شد و سازه یادشده پس از تأیید مسئولان بازرسی فنی، از سوی همکاران پرتلاش و خستگی‌ناپذیر کارگاه مکانیک منطقه ساخته شد و به سکو انتقال یافت.

 شناور Provider-۱ منطقه خارک که در تاریخ ۱۲ شهریورماه برای عملیات دیگر با موضوعیت بررسی وضع نشتی چاه‌های آسیب‌دیده ۵، ۶ در بستر دریا در میدان نوروز حضور یافته بود، پس از پایان این عملیات و پیش از عزیمت مجدد به منطقه خارک، پیشنهاد اجرای نصب سازه چراغ دریایی در این بازه زمانی را که با بررسی همه‌جانبه از سوی مسئولان سکوی نوروز صورت گرفته بود، به مسئولان تیم تعمیرات زیر آب منطقه خارک و مسئولان منطقه بهرگان ارائه شد.

با توجه به محدودیت زمانی شرایط جوی به‌منظور انجام اجرای عملیات در موقعیت خطرزا، طرح تئوری عملیات اجرای نصب این سازه با برگزاری نشست‌های هماهنگی با همه تیم‌های عملیاتی منطقه و سرپرست غواصان منطقه خارک با فوریت از سوی مسئولان سکوی نوروز انجام و پس از کسب مجوزهای لازم از مسئولان منطقه و مسئولان تعمیرات زیر آب خارک، روز یکشنبه (۱۳ شهریورماه)، شرایط حضور شناور Provider-۱ در موقعیت مناسب جوی و پهلوگیری ایمن شناور مهتاب در کنار پایه‌های جکت سوخته شده مهیا و سپس عملیات نصب سازه پیش‌ساخته با وزنی حدود ۱.۴ تن با غلاف آندی و ارتفاع مجموع هفت متر با محوریت تیم عملیاتی سکو و تیم غواصی شناور Provider-۱ همچنین کارکنان شناور مهتاب، روی پایه مدنظر با موفقیت کامل انجام شد.

اجرای این پروژه که از آغاز تا پایان به‌مدت ۶ ماه به طول انجامید، به‌منظور ایمن‌سازی موقت جکت چاه‌های سوخته ۵ و ۶ و ۷ و ۸، پیشگیری از تکرار وقوع حوادث دریایی در این میدان، جلوگیری از طرح دعاوی حقوقی از شرکت نفت فلات قاره ایران، همچنین صرفه‌جویی ریالی و ارزی چند میلیون یورویی برای جلوگیری از برون‌سپاری صورت گرفت.

در پایان مدیریت منطقه، مسئولان تعمیرات زیر آب منطقه خارک، بازرس فنی، کارگاه مرکزی، عملیات دریایی و مخابرات منطقه با برنامه‌ریزی مطلوب در اجرای این عملیات موفق و مهم نقش بسزایی داشتند.

کد خبر 461982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =