ایران آماده همکاری‌های مطلوب در حوزه انرژی با ازبکستان است

رئیس‌جمهوری گفت: آمادگی داریم با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی در حوزه انرژی با ازبکستان داشته باشیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سیدابراهیم رئیسی که امروز (چهارشنبه، ۲۳ شهریورماه) به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود برای حضور در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به سمرقند سفر کرده است، در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان که در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد، با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری این کشور گفت: روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته، به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری شما روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست، بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته است. ملت با اراده تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. امروز ما در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: پیشرفت ازبکستان، پیشرفت ماست و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌شناسیم و این آمادگی وجود دارد روابط دوجانبه را در حوزه تبادل تجاری، ترانزیتی و حمل ونقل افزایش دهیم.

رئیسی به همتای ازبکستانی خود یادآور شد: همچنان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به شما گفتم آمادگی داریم در حوزه انرژی با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوی وزیران نفت و ازبکستان و امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور ابراز امیدواری کرد گام‌های خوبی برای توسعه روابط در حوزه انرژی برداشته شود. امضای اسناد جلوه خوبی از اراده دو کشور برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه با اراده‌ای که در سطح سران دو کشور وجود دارد می‌توان سطح روابط تجاری تهران - تاشکند را از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی سه تا چهار برابر افزایش داد، از آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی و توسعه همکاری‌های ایران و ازبکستان خبر داد.

افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور

همچنین شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان در این دیدار سفر رئیس جمهوری ایران به کشورش را یک سفر تاریخی توصیف کرد و گفت: دو کشور ایران و ازبکستان وارد مسیر توسعه شده‌اند و این سفرها پایه‌های محکمی برای توسعه روابط ایران و ازبکستان خواهد بود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخ بزرگ ایران کسب کرده‌ایم، البته با توجه به روابط تاریخی مشترک مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزایش داشته است.

ابراهیم رئیسی ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۳ شهریورماه) در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی از کشورمان برای دیدار دوجانبه با رئیس جمهوری ازبکستان و شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم سمرقند شد.

کد خبر 462088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =