موفقیت در فروش نفت بی‌شک محصول دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم است/ همکاری با روسیه در بخش انرژی می‌تواند به نفع ایران باشد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موفقیت دولت در زمینه دیپلماسی انرژی گفت: رفتارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران به همان شکل گذشته است، از این رو دلیل دیگری جز عملکرد و نگاه دولت نمی‌تواند عامل افزایش صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، آرش نجفی به نحوه تعامل دولت سیزدهم با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بدون شک دولت سیزدهم در همکاری با بخش خصوصی بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از دولت گذشته عمل کرده است. در بخش انرژی این تعامل به‌صورت مشهودی افزایش یافته است. برای نمونه در دولت گذشته بدنه کارشناسی وزارت نفت دارای حسن‌نیت و قوت لازم نبود بنابراین به توصیه‌های بخش خصوصی توجه لازم را نداشت، اما همکاری دولت سیزدهم با بخش خصوصی ستودنی است، بی‌شک در آینده نه چندان دور آثار مثبت این مسئله برای کشور نمایان می‌شود.

وی افزود: در دولت گذشته اهمال‌کاری بزرگی در زمینه تأمین مخازن فراسرزمینی ذخیره‌سازی نفت انجام شد که تاکنون آثارش بر نقش‌آفرینی ما در بازار نفت تداوم دارد. هرچند دولت سیزدهم موفق شده صادرات نفت را از ۳۰۰ هزار بشکه به بالای یک میلیون بشکه برساند، اما اگر دولت گذشته به توصیه بخش خصوصی در خرید یا اجاره مخازن ذخیره‌سازی نفت در چین و بسیاری دیگر از مقاصد صادراتی نفت عمل می‌کرد، بی‌شک امروز ما قدرت مانور بالاتری هم در بازار نفت داشتیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با بی‌توجهی وزارت نفت در دولت گذشته، ما مخازن ذخیره‌سازی راهبردی را از دست دادیم و بیشتر آنها توسط سعودی‌ها خریداری یا اجاره شده است. یعنی با دست خودمان امکان نقش‌آفرینی مؤثر در بازار نفت را به سعودی‌ها سپردیم، البته دولت کنونی اقدام‌هایی برای جبران این اشتباه آغاز کرده که به نتیجه آن خوشبین هستم.

نجفی با بیان اینکه ایران، عربستان، روسیه و آمریکا همگی صادرکنندگان مهم نفت به‌شمار می‌روند و در بازار تجارت به رقابت مشغول هستند، گفت: وقتی شما از چاه نفت آغاز به تولید می‌کنید امکان توقف یکباره یا کاهش ناگهانی این تولید را ندارید، بنابراین باید با تهیه مخازن ذخیره‌سازی در سراسر مقاصد صادراتی خود، افزون بر تضمین امنیت تولید و صادرات نفت کشور، بتوانید برای روز مبادا که قیمت‌ها بالا می‌رود بلافاصله نفت را به مشتری عرضه کنید و سود ببرید.

وی ادامه داد: اگر مشتریان از نبود ظرفیت ذخیره‌سازی شما مطلع شوند مجبور خواهید شد نفت را با تخفیف بالا بفروشید، نفت تولیدی‌مان را که نمی‌توانیم به دریا بریزیم. جای تعجب و حسرت است که مخازن ذخیره‌سازی بزرگ نفت با قیمت‌های بسیار مناسب از سوی بخش خصوصی شناسایی و به دولت گذشته برای خرید یا اجاره معرفی شد، اما وزارت نفت دولت گذشته توجهی به دیدگاه‌های بخش خصوصی  نشان نداد، گرچه ما از ناوگان  عظیم نفتکش‌ها برای ذخیره‌سازی نفت تولید بهره می‌بریم اما در نهایت ظرفیت نفتکش هم محدود بوده و ما نیازمند مخازن فراسرزمینی هستیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به افزایش صادرات نفت در این دولت با وجود ادامه تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: دلیل این موفقیت بی‌شک رویکرد دولت سیزدهم در زمینه توجه به دیپلماسی فعال انرژی است. در یک سال اخیر عرضه و تقاضای بازار نفت تغییر چندانی نکرده است. رفتارهای خصمانه دولت‌هایی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی هم با ایران به همان شکل سابق است. از این رو هیچ دلیل دیگری جز عملکرد و نگاه دولت جدید نمی‌تواند عامل افزایش صادرات نفت و میعانات کشور به بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد.

نجفی عنوان کرد: اینکه روسیه با تخفیف‌های بالا نفت خود را در آسیا به فروش می‌رساند و بخشی از بازار نفت و انرژی این کشور در اروپا اکنون به آسیا منتقل شده حقیقتی کتمان‌ناپذیر است، اما اینکه روسیه این اقدام را به‌دلیل خصومت با ما و تنها برای تصاحب بازارهای نفت ایران انجام داده است، قبول ندارم. هر کشوری به‌دنبال منافع ملی خویش است.

وی افزود: روسیه برای ایمن‌سازی اقتصاد خود در برابر تحریم‌ها به فروش نفت نیاز دارد و از این رو وارد آسیا شده است. تجارت نوعی رقابت است، بنابراین ما دیدیم که توانستیم با شرکت مؤثر دولت سیزدهم در رقابت با دیگر صادرکنندگان نفت در بازار بمانیم و حتی سهم صادراتمان را افزایش دهیم، بنابراین دلیلی برای ترس از رقابت وجود ندارد و توانایی خوبی برای حضور در بازار داریم، زیرا دولت موفق شده ما را به عرضه‌کننده‌ای مؤثر در بازار تبدیل کند که توانایی حفظ و افزایش سهم خود را دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری شرکت‌های ملی نفت ایران و گازپروم روسیه اشاره و تصریح کرد: امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای برای جذب سرمایه‌ خارجی در صنعت نفت و گاز کشور بی‌شک اقدامی مثبت و حاصل تلاش‌های مؤثر و موفق وزارت نفت و مجموعه دولت سیزدهم است، اما درباره اینکه چه زمانی در مرحله عمل شاهد ورود این سرمایه به کشور خواهیم بود کاملاً به هوشمندی ما و توان مذاکره و چانه‌زنی طرف ایرانی بستگی دارد.

نجفی اظهار کرد: بی‌تردید بخش خصوصی کشور حامی و طرفدار جذب سرمایه‌ خارجی به کشور از راه همکاری با همه کشورهای جهان است. فراموش نکنیم همان‌گونه که ما به فکر منافع ملی خودمان هستیم دیگران نیز به‌دنبال تأمین منافع ملی خود هستند، بنابراین با توجه به تجربه‌های تاریخی در امضای تفاهم و قرارداد با هر کشوری باید با چشم باز و با قدرت جلو برویم سرانجام همکاری با روسیه در بخش انرژی می‌تواند به نفع ایران باشد.

کد خبر 462191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =