۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
  • کد خبر: 462461
قیمت نفت برای دومین روز متوالی کاهشی شد

قیمت نفت برای دومین روز معامله متوالی، امروز (دوشنبه، چهارم مهرماه) به‌دلیل نگرانی از کاهش تقاضای سوخت و رکود اقتصادی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر، در ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۱.۳۵ دلار معادل ۱.۵۷ درصد کاهش، به ۸۴ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (دبلیوتی‌آی) برای تحویل در نوامبر، با ۱.۱۵ دلار معادل ۱.۴۶ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. WTI امروز به ۷۷.۲۱ دلار کاهش یافت که کمترین میزان از ۶ ژانویه بود.

شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای اصلی اندازه‌گیری می‌کند، امروز (دوشنبه، چهارم مهرماه) به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسید. دلار قوی‌تر، معاملات نفت را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، گران‌تر می‌کند.

بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده نفت، از جمله ایالات متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان، نرخ‌های بهره را برای مقابله با تورم افزایش داده‌اند که این موضوع نگرانی‌هایی را نسبت به کندی رشد اقتصادی برانگیخته است.

سوگاندا ساچدوا، نایب رئیس تحقیقات کالا در شرکت ریلیگار بروکینگ گفت: تحکیم سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای فرونشاندن تورم و صعود دلار به بالاترین رکورد دو دهه اخیر، نگرانی‌ها را نسبت به کُندی اقتصادی برانگیخته و مانع افزایش قیمت‌های نفت شده است.

وی پیش‌بینی کرد قیمت وست تگزاس اینترمدیت در ۷۵ دلار کف جدیدی پیدا کند، در حالی که برای نفت برنت، کف قیمت ۸۰ دلار خواهد بود.

اختلال‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در بازار نفت به همراه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه که از دسامبر آغاز می‌شود، تا حدودی از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت بازرگانی انرژی ویتول در یک کنفرانس نفتی در سنگاپور اظهار کرد: جریان تجارت سوخت، تغییر کرده و انتظار می‌رود فرآورده‌های نفتی روسیه به آسیا و صادرات خاورمیانه به اروپا، تغییر مسیر یابد. وی همچنین پیش‌بینی کرد که بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت آمریکا برای پر کردن شکاف ناشی از تحریم نفت روسیه، به اروپا ارسال شود.

مدیر شرکت انرژی دولتی اکوپترول کلمبیا در همین کنفرانس اظهار کرد: نفت بیشتری به اروپا فروخته و جای عرضه روسیه را گرفته است، اما شاهد افزایش رقابت برای سهام بازار در آسیا بوده است.

اکنون توجهات به نشست تولیدکنندگان اوپک‌پلاس شامل روسیه، در پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) معطوف شده است. این گروه در نشست قبلی، کاهش اندک تولید را تصویب کرده بود، اما از آنجا که اوپک کمتر از سطح هدف‌گذاری شده، نفت تولید می‌کند، هر گونه اعلام کاهش تولید از سوی این گروه، تأثیر چندانی بر عرضه نخواهد داشت.

آماری که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد اوپک‌پلاس ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز در اوت کمتر از سطح هدف‌گذاری شده، نفت تولید کرده است.

کد خبر 462461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =