رویکرد تهاجمی با تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی، جهان را با بحران انرژی روبرو می‌کند

وزیر نفت بخش مهمی از راه‌حل چالش جهانی تأمین امنیت انرژی جهان را در گرو توجه و تمرکز بر گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک دانست و گفت: بدون همکاری‌های بین‌المللی در کاهش تدریجی انتشار کربن و در صورت تداوم رویکرد تهاجمی کنونی در توجه نکردن به منافع تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی در فرآیند گذار انرژی، بی‌تردید جهان در دهه‌ آینده با بحران امنیت عرضه و دسترسی به انرژی مواجه خواهد شد.

به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (دوشنبه، چهارم مهرماه) در نشست وزارتی شراکت سبز آسیا (AGGPM) در کشور ژاپن با تأکید بر ضرورت گذار انرژی تدریجی، منصفانه و تمرکز بر توسعه گاز طبیعی اظهار کرد: در سال‌های گذشته رویکردی تهاجمی نسبت به ضرورت کاهش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی با هدف کاهش انتشار کربن، سبب کاهش سرمایه‌گذاری در منابع فسیلی شده است.

وی با بیان اینکه با فروکش کردن همه‌گیری کرونا، افزایش قیمت‌ها و تقاضای جهانی انرژی،‌ همچنین بحران‌های ژئوپلیتیک، تأمین انرژی جهان را در شرایط کنونی با مخاطره روبه‌رو کرده است، افزود: برخلاف روند مورد انتظار در فرآیند گذار انرژی تهاجمی و کاهش سهم فسیلی‌ها، پیش‌بینی‌ها گویای آن است که انرژی‌های تجدیدپذیر به‌تنهایی قادر به پاسخگویی به نیاز فزاینده انرژی جهانی در شرایط کنونی و دهه‌های آینده نخواهند بود و مصرف سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گاز طبیعی در دهه آینده روندی رو به رشد را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین این پرسش مطرح است که برای تأمین امنیت پایدار انرژی با حداقل آلایندگی و هزینه قابل‌قبول در این دوران گذار چه باید کرد؟

نقش بسزای ایران در تأمین امنیت انرژی جهان با تکیه بر ذخایر عظیم گاز

وزیر نفت با اشاره به اینکه کشورهای مختلف جهان از جمله عرضه‌کنندگان انرژی در چند سال گذشته با درک ضرورت‌های جهانی مرتبط با کاهش انتشار کربن، سیاست‌هایی را جهت تنوع‌بخشی به سبد انرژی خود و کاهش انتشار کربن در فرآیندهای تولید در پیش گرفته‌اند، تصریح کرد: موفقیت این برنامه‌ها منوط به مشارکت فعالانه جهانی به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و فناوری است.

اوجی ادامه داد: پیش‌شرط این اقدام، پذیرش گذار انرژی منصفانه (Fair) و تدریجی (Evolutional) به جای سیاست‌های تهاجمی حذف سوخت‌های فسیلی از سبد انرژی جهانی است. از سوی دیگر گذار انرژی منصفانه و تدریجی نیازمند پرهیز از رژیم‌سازی اجباری و مهم‌تر از آن مشارکت فعالانه و بدون تبعیض در تأمین مالی پروژه‌های کاهش انتشار کربن به‌ویژه در حوزه تولید فسیلی‌ها (حذف فلرینگ، CCS/CCUS) با درک بهتر از خلأهای فناوری، مشکلات اقتصادی، مقابله با تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و... که برخی از کشورها را درگیر بحران‌های فرسایشی مداوم کرده، است.

وی گفت: تصور می‌کنم بخش مهمی از راه‌حل چالش جهانی تأمین امنیت انرژی جهان در گرو توجه و تمرکز بر گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک برای حداقل چند دهه آینده است که توانایی تأمین سهم قابل‌توجهی از انرژی اولیه مورد نیاز جهان را خواهد داشت.

وزیر نفت تصریح کرد: به باور بسیاری از صاحب‌نظران، گاز طبیعی می‌تواند به‌منزله پلی میان عصر تسلط سوخت‌های فسیلی و دوران برتری انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. در این برهه زمانی خطیر، ایران با تکیه بر ذخایر عظیم گاز طبیعی خود، می‌تواند نقش بسزایی در تأمین امنیت انرژی جهان ایفا کند.

به خطر افتادن امنیت انرژی جهان با تحریم یکجانبه و ظالمانه علیه ایران

اوجی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی، دومین کشور دارنده گاز طبیعی در جهان به‌شمار می‌رود و رکورد تولید یک میلیارد مترمکعب در روز را ثبت کرده است که از این منظر نیز در رتبه سوم جهان قرار دارد، اظهار کرد: این در حالی است که چشم‌انداز تولید گاز طبیعی ایران به لطف مناطق وسیع اکتشاف‌نشده و میدان‌های توسعه‌نیافته فراوان، از ظرفیت افزایش بسیار زیادی برخوردار است. این مزایا در کنار موقعیت راهبردی ایران در دسترسی به بازارهای مختلف و همسایگان با منابع غنی نفت و گاز مؤید نقش اثرگذار جمهوری اسلامی ایران در آینده امنیت انرژی کشورهای منطقه و جهان است.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه وضع‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دارنده رتبه نخست مجموع ذخایر نفت و گاز و تولیدکننده مهم انرژی جهان، امنیت انرژی جهان و منطقه را به خطر انداخته است، اظهار کرد: اگرچه تحریم‌ها بالفعل ساختن ظرفیت‌های بالای تولید و صادرات نفت و گاز و ایفای نقش مؤثر از سوی ایران در زنجیره تأمین منطقه‌ای و جهانی انرژی را با چالش مواجه کرده، اما ایران در سال‌های گذشته با وجود همه محدودیت‌ها، به موفقیت‌ها و دستاوردهای قابل‌توجهی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی نائل شده است.

تحقق توسعه اقتصادی کم‌کربن مستلزم همکاری همه کشورهای جهان

وزیر نفت با تأکید بر اینکه تحقق توسعه اقتصادی کم‌کربن در جهان و دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای این اجلاس مستلزم همکاری همه کشورها از جمله کشورهای توسعه‌یافته، در حال توسعه و تمامی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی‌های فسیلی است، گفت: آنچه مسلم است مسئله گذار انرژی و کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی هرچند در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود اما به نظر می‌رسد تا تحقق کامل اهداف در سطح همه کشورها فاصله قابل‌توجهی وجود دارد و در این خصوص توجه به سطح توسعه اقتصادی کشورها در تعیین وظایف و تعهدات آنها اجتناب‌ناپذیر است.

اوجی در سخنان پایانی، توجه و تمرکز بر گاز طبیعی به‌عنوان یک سوخت پاک و کم‌هزینه، دسترسی آزادتر به منابع مالی و فناوری بدون تبعیض و تحریم با توجه به آثار جهانی ناشی از اعمال محدودیت در اجرای طرح‌های مرتبط با تأمین امنیت انرژی جهان و کاهش انتشار کربن، بازنگری در سبد سرمایه‌گذاری انرژی، به‌ویژه با اولویت دادن به افزایش تولید گاز، حذف فلرینگ و بهبود کارایی انرژی، همکاری در توسعه و ترویج فناوری‌های لازم برای افزایش بهره‌وری انرژی، شبکه‌های هوشمند و ذخیره‌سازی انرژی و جمع‌آوری گازهای مشعل، همکاری و تعامل در راستای تجاری‌سازی اقتصاد هیدروژن، ایجاد پارک‌های فناوری نوآورانه (Innovative Technologies Park: ITP) به‌منظور اشتراک‌گذاری دانش بین پروژه‌ها، بحث و تبادل اطلاعات، همکاری در طرح‌های توسعه سوخت‌های پاک، استانداردها و اجرای مدل‌های توسعه بازارهای مربوطه، برگزاری رویدادهای مستمر و هدفمند برای شناسایی مشکلات و تشخیص راه‌حل‌ها و خط‌مشی و تدوین برنامه را برای توسعه همکاری‌های چندجانبه بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بزرگ انرژی‌های فسیلی با هدف کاهش انتشار کربن در بستر گذار تدریجی و منصفانه پیشنهاد کرد.

وی ضمن استقبال از حضور شرکت‌های بین‌المللی صاحب سرمایه و دانش فنی در حوزه افزایش کارایی انرژی و کاهش انتشار کربن، از توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی انرژی در ایران، اظهار کرد: بدون همکاری‌های بین‌المللی در کاهش تدریجی انتشار کربن و در صورت تداوم رویکرد تهاجمی کنونی در توجه نکردن به منافع تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی در فرآیند گذار انرژی، بی‌تردید جهان در دهه‌ آینده با بحران امنیت عرضه و دسترسی به انرژی مواجه خواهد شد.

کد خبر 462466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =