نفت اندکی بالاتر با کورسوی کاهش چشمگیر عرضه اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه تحت تأثیر پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر عرضه نفت اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه (۱۳ مهرماه) افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت جهانی نفت، امروز (سه‌شنبه، ۱۲ مهرماه)، با امید به تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر توافق برای کاهش چشمگیر تولید در نشست روز چهارشنبه (۱۳ مهرماه) و بی‌توجه به نگرانی درباره وضع اقتصاد جهانی، اندکی افزایش یافت.

بر این اساس در معاملات ساعت ۳ و ۵۲ دقیقه به وقت گرینویچ، قیمت نفت برنت پس از افزایش ۴ درصدی در دور قبلی معاملات، با نیم درصد یا ۴۷ سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

در همین حال قیمت نفت شاخص آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در معاملات آتی با ۳۱ سنت یا ۴ دهم درصد افزایش به بشکه‌ای ۸۳ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی بود که قیمت این شاخص نفت در دور قبلی معاملات بیش از ۵ درصد افزایش یافته بود که بیشترین مقدار افزایش روزانه قیمت از ماه مه (اردیبهشت – خرداد) به‌شمار می‌رود.

رالی افزایش قیمت نفت از روز دوشنبه (۱۱ مهرماه) هم‌زمان با افزایش نگرانی از کاهش عرضه نفت در بازار آغاز شد. سرمایه‌گذاران انتظار دارند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک پلاس در نخستین نشست حضوری خود از مارس ۲۰۲۰ تاکنون که روز چهارشنبه (۱۳ مهرماه) در وین برگزار می‌شود، برای کاهش عرضه یک میلیون بشکه‌ای نفت به‌ بازارها متحد شوند.

به نقل از منابع خبری اوپک پلاس، احتمالاً کاهش داوطلبانه تولید از سوی اعضای این ائتلاف، در صدر تصمیم‌های این نشست باشد و بزرگ‌ترین مقدار کاهش عرضه اوپک پلاس را از زمان شیوع کوید-۱۹ رقم بزند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت اوآندا (یک شرکت فعال در عرصه معاملات برخط) در یادداشتی نوشت: در شرایطی که همه‌چیز همسو با جنگ اوکراین پیش می‌رود،  اوپک‌پلاس قوی‌تر از همیشه پا به‌میدان گذاشته است و گام‌های لازم را برای حمایت از قیمت‌ها در این برهه حساس بر می‌دارد.

اوپک پلاس پس از آنکه در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل تأثیر کرونا بر بازارها، کاهش‌های تاریخی را در عرضه نفت به بازارهای جهانی اعمال کرده بود، در سال جاری میلادی، عرضه خود را اندکی بهبود داد، اما در ماه‌های اخیر نتوانست به تصمیم‌های خود برای افزایش تولید جامه عمل بپوشاند و در ماه اوت (مرداد – شهریور)، ۳ میلیون ۶۰۰ هزار بشکه از برنامه عرضه عقب ماند.

تحلیلگر شرکت آی‌ان‌جی (شرکت خدمات مالی) در یادداشتی نوشت: در حالی که ممکن است اوپک پلاس از کاهش عظیم تولید (بیش از یک میلیون بشکه در روز) خبر دهد، با این حال در واقعیت ممکن است مقدار کاهش کمتر باشد، چرا که در شرایط کنونی بیشتر اعضای اوپک پلاس کمتر از اهداف تولیدی خود نفت استخراج می‌کنند.

کد خبر 462654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =