حضور فعال ایران در نشست بین‌المللی و هفته انرژی روسیه

هفته انرژی در روسیه و نشست بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور جمهوری اسلامی ایران و ۴۰ کشور در روسیه آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از  خبرگزاری صداوسیما، پنجمین نشست بین‌المللی و هفته انرژی روسیه با حضور هیئت‌های ۴۰ کشور  با شعار «توسعه پایدار انرژی»، از عصر پنجشنبه (۲۱ مهرماه) با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حضور برجسته هیئت جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که به‌دلیل تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین، موضوع انرژی و کمبود شدید آن بر اروپا سایه افکنده است.

هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی  وزیر نفت در نشست امسال شرکت دارند.

برنامه‌های نشست و هفته انرژی روسیه، با شعار محوری «توسعه پایدار انرژی» برگزار می‌شود و در حاشیه آن بیش از ۱۲ نشست تخصصی با مسائل مختلف از جمله «ایجاد فناوری‌های انتقال انرژی، وظایف واقعی و راه‌های حل آنها»، «تغییر شکل لجستیک صادرات زغال‌سنگ زیر فشار تحریم‌ها»، «پیش‌بینی تعادل سوخت و انرژی به‌عنوان کلید حل مشکلات توسعه اقتصادی- اجتماعی و برنامه‌ریزی راهبردی» برپا خواهد شد.

برگزاری شصت‌ویکمین نشست شورای برق کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و برگزاری نمایشگاه تازه‌ترین فناوری‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر برنامه‌های هفته انرژی در روسیه است.

نشست‌های تخصصی میان هیئت‌های شرکت‌کننده با موضوعاتی از جمله «ظرفیت در مشارکت فناوری»، «نوسازی بخش مسکن و تأسیسات به‌عنوان ابزاری برای کاهش شدت انرژی و کربن در اقتصاد روسیه»، «نفت، راهبرد توسعه» و «انرژی کم کربن در جهان» برگزار می‌شود.

روسیه آماده تأمین منابع انرژی اروپا در پاییز و زمستان

در حالی که تصمیم اخیر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس خشم آمریکا و اروپا را برانگیخته است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آغاز پنجمین اجلاس بین‌المللی انرژی روسیه گفت: تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز، با هدف ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت اتخاذ شد.

وی با تروریستی دانستن حادثه نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم یک و دو گفت: این حادثه تروریستی، نتیجه بازی خطرناک رقابت است که مصداق بارز تروریسم بین‌الملل است.

رئیس‌جمهوری روسیه اقتصاد و انرژی جهان را در حال تجربه یک بحران حاد اعلام کرد و افزود: تک تک کشورها از امواج اقدام‌های خرابکارانه متأثر خواهند شد.

پوتین با اشاره تلویحی به نقش آمریکا در حادثه تروریستی نورد استریم گفت: این اقدام تروریستی با هدف مجبور کردن اروپایی‌ها به خرید منابع انرژی با قیمت‌های بیشتر انجام گرفت.

وی هدف اصلی این حمله تروریستی را تضعیف امنیت انرژی کل قاره اروپا و مسدود کردن منابع انرژی ارزان خواند و افزود: تعمیر خطوط نورد استریم امکان‌پذیر است، اما این کار در صورتی میسر خواهد بود که خط لوله در ایمنی به کار خود ادامه دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: روسیه آماده تأمین منابع انرژی اروپا در پاییز و زمستان پیش‌رو است و اکنون توپ در زمین آنها قرار دارد.

پوتین در ادامه با تأکید بر اینکه ذی‌نفع این حادثه آمریکایی‌ها بودند، افزود: قیمت‌های عرضه بلندمدت گاز روسیه به اروپا سه تا چهار برابر کمتر از بازار نقدی است.

وی شرایط امروز اروپایی‌ها را به قرون وسطی تشبیه کرد و گفت: روسیه مقصر این نیست که اروپایی‌ها مانند قرون وسطی، برای زمستان خود هیزم ذخیره می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه شکوفایی قاره اروپا را در دهه‌های گذشته مبتنی بر همکاری با روسیه خواند و افزود: روسیه آماده‌ خرید کالا از اروپاست، اما این آنها هستند که کالا به ما نمی‌فروشند.

کد خبر 463025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =