پارس جنوبی؛ راهبردی‌ترین منطقه تأمین انرژی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به تولید و تأمین ۷۰ درصد گاز از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: امروزه پارس جنوبی راهبردی‌ترین منطقه از منظر تولید انرژی کشور است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سخاوت اسدی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) در هفتمین گردهمایی دوروزه رؤسای اچ‌اس‌ئی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران، برگزاری این گردهمایی در منطقه پارس جنوبی را نمونه‌ای کامل برای مطالعه عدم انطباق‌های حوزه اچ‌اس‌ئی اعلام و اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور با حدود ۵۴ هزار هکتار وسعت به‌شمار می‌آید که در سه منطقه پارس یک (عسلویه)، پارس ۲ (کنگان) و پارس ۳ (حد فاصل بندر دیر تا منطقه دلوار) شکل گرفته است.

وی با اشاره به قرارگیری میدان گازی پارس جنوبی در این منطقه تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۳ پالایشگاه در این مناطق در حال تولید و بهره‌برداری هستند که هشت پالایشگاه در منطقه پارس یک و ۵ پالایشگاه در منطقه پارس ۲ واقع شده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با یادآوری افزایش ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌های گذشته افزود: با وجود همه تحریم‌های ظالمانه، سال ۹۶ موفق شدیم در برداشت روزانه گاز از قطر پیشی بگیریم که موفقیتی بزرگ در دوران تحریم به‌شمار می‌آید.

ناترازی گاز یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت نفت

اسدی به موضوع ناترازی تولید و مصرف گاز هم اشاره کرد و افزود: متأسفانه با وجود دستاوردها در این زمینه، همه گاز تولیدی کشور در داخل مصرف می‌شود و هم‌اکنون  ناترازی تولید و مصرف از دغدغه‌های اصلی وزارت نفت به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به تولید و تأمین بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از منطقه پارس جنوبی افزود: نیاز داخلی کشور به مصرف گاز سالانه تقویت می‌شود، در حالی که در کنار همه این تأسیسات گازی بیش از ۳۰ واحد پتروشیمی با ۳۰ میلیون تن ظرفیت در حال تولید محصولات مختلف هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه با احداث واحدهای جدید پتروشیمی در این منطقه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی کشور با ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید به ۶۰ میلیون تن می‌رسد، افزود: افزون بر این در این منطقه چهار پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم در حال احداث است که اگر این طرح‌ها عملیاتی شود، صادارت میعانات گازی به صفر خواهد رسید و همه ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولیدی این میدان به مصرف داخلی می‌رسد.  

انتقال ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی به ستاره خلیج فارس

اسدی با اشاره به اینکه روزانه ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولیدی در پارس جنوبی به‌عنوان خوراک به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل می‌شود، گفت: این پالایشگاه ۴۵ درصد بنزین کشور را به‌صورت روزانه تأمین می‌کند و همه این اعداد و ارقام نشان‌دهنده آن است که امروز پارس جنوبی، راهبردی‌ترین منطقه از منظر تولید انرژی کشور به‌شمار می‌آید.

وی یکی از اولویت‌های اساسی وزارت نفت در این منطقه را پایداری تولید اعلام و تصریح کرد: با برداشت گاز از هر دو طرف میدان، در سال‌های آینده به‌طور طبیعی با افت فشار مخزن روبه‌رو خواهیم شد و یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت، اجرای طرح‌های فشارافزایی در منطقه پارس جنوبی است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به موضوع منابع انسانی افزود: در منطقه پارس جنوبی۸۰ تا ۹۰ هزار نیروی انسانی با انواع نظام استخدامی و نوع پرداخت مشغول به کار هستند که باید به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم مورد توجه قرار گیرند.

اسدی تراکم و چیدمان بی‌نظیر واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی این منطقه را نمونه‌ای برای مطالعه و ارائه در مجامع علمی داخلی و بین‌المللی دانست و اظهار کرد: نظرات متخصصان حوزه اچ‌اس‌ئی و مباحث پدافندی باید با دقت بیشتری مورد بحث قرار گرفته و برای استانداردسازی طرح‌های آینده به اشتراک گذاشته شود.

کد خبر 463229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =