تسهیل در فروش نفت و گسترش روابط بین‌المللی ایران با پالایشگاه‌های فراسرزمینی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی، این مهم را یکی از راهکارهای تسهیل در فروش نفت دانستند.

محمدطلا مظلومی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، به مزیت‌های ورود ایران به بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی اشاره و اظهار کرد: یکی از این مزیت‌ها آسان‌سازی فرآیند فروش نفت است، همچنین کشورهایی که در مقابل نظام استکبار مقاومت کرده‌اند و موضعی یکسان در مقابل این قدرت‌ها داشتند با تأسیس پالایشگاه‌ در قالب همکاری دوجانبه می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

وی گفت: پالایشگاه‌های فراسرزمینی و انتقال خدمات فنی و مهندسی از طریق حامل‌های انرژی بهترین وسیله برای هم‌افزایی میان کشورهای مختلف است، به این وسیله کشورهایی که تحریم شده‌اند می‌توانند با انسجام در کنار یکدیگر نفت و محصولات پتروشیمی خود را بفروشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: پالایشگاه فراسرزمینی به بازسازی نقش ایران در بازارهای جهانی نفت منجر خواهد شد، زیرا با توجه به شرایط امروز جامعه جهانی می‌توانیم در بازار جهانی جایگاهی برای خود داشته باشیم و از ظرفیت کشورهای دوست استفاده کنیم.

مظلومی تصریح کرد: تولید فرآورده در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به‌هیچ‌وجه قابل ردگیری و تحریم نیست و ورود ایران در این عرصه یک مزیت به شمار می‌آید.

تأثیر پالایشگاه‌های فراسرزمینی بر گسترش روابط بین‌المللی ایران در حوزه انرژی

پرویز محمدنژاد قاضی‌محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره تأثیر پالایشگاه‌های فراسرزمینی بر گسترش روابط بین‌المللی ایران در حوزه انرژی اظهار کرد: بی‌شک یکی از دلایل اصلی ما برای حرکت به سمت امضای قرارداد بهره‌گیری از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی گسترش روابط بین‌المللی ایران در حوزه انرژی است و به این وسیله درآمد ارزی بالایی خواهیم داشت. این اقدام آغاز ایجاد یک درآمد ارزی پایدار برای کشور است.

وی اعلام کرد: البته هنوز در ابتدای راه هستیم و وزارت نفت تجربه‌های بیشتری در این زمینه به دست خواهد آورد و این مسئله به گسترش این قراردادها منجر خواهد شد. به این جهت که پالایشگاه‌ها درآمد ارزی بالایی دارند، ما این مسئله را دنبال خواهیم کرد تا شاهد گسترش این نوع قراردادها باشیم.

ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدامی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

منصور شکرالهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم به‌صورت ملموس و واقعی نمایان شده است، گفت: در این دولت به‌خوبی مشاهده کردیم که همکاری با جهان در حوزه انرژی فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام‌های خوبی در حوزه دیپلماسی انرژی از طرف وزارت نفت انجام شده است، افزود: امروز اهمیت راهبردی برای ما ترانزیت در حوزه نفت و گاز است که باید بیش از گذشته روی آن کار شود، این مهم برای ما ارزآوری خوبی نیز خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز در دستور کاری دیپلماسی انرژی دولت و وزارت نفت قرار دارد که بی‌شک سبب بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: محموله‌های نفت خام ایران می‌تواند در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بدون مشکلات تحریم در بازار جهانی فروخته شود.

تأثیر مثبت پالایشگاه فراسرزمینی بر اقتصاد و توسعه کشور

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تأثیر مثبت پالایشگاه فراسرزمینی بر اقتصاد و توسعه کشور اظهار کرد: حداقل تاثیر این اقدام این است که نفت کشور در این پالایشگاه‌ها پالایش می‌شود و سپس فرآورده حاصله فروخته می‌شود زیرا فرآورده تحریم‌ناپذیر است.

وی افزود: از بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی باید به‌عنوان یک سیاست در خنثی‌سازی تحریم‌ها استقبال کرد تا بر اساس ثروت و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند بخشی از مشکلات داخل کشور حل شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در واقع ما با سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه‌ها از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم افزون بر صادرات تضمینی نفت خام خود، در خروجی پالایشگاه نیز شریک شویم و نفت خام را به بنزین و دیگر فرآورده‌ها تبدیل کنیم.

کد خبر 463256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =