روبات شیارزن چاه عمیق در پارک فناوری پردیس تولید شد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد ریالی موفق به ساخت محصولی با عنوان روبات شیارزن چاه عمیق با هدف احیا و آبدهی مجدد این چاه‌ها شدند.

به گزارش شانا به نقل از پارک فناوری پردیس، ابوالفضل حسنی با اشاره به ورود این مجموعه نوآور در سال ۱۳۹۱ به پارک فناوری پردیس اظها کرد: این دستگاه (روزن چاه عمیق) در واقع چاه‌هایی را که قبلاً حفر شده است و دچار فرسودگی، گرفتگی شبکه، رسوب گرفتگی و در نهایت کاهش آبدهی شده‌اند دوباره احیا می‌کند.

وی با اشاره به بومی‌سازی دوربین ویدئومتری چاه عمیق و دستگاه جک ترمیم چاه افزود: ابتدا با دوربین بومی‌سازی‌شده عیب‌ها و اشکالات موجود در داخل چاه را شناسایی و در مرحله بعد با دستگاه جک ترمیم، انسداد چاه را برطرف می‌کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه شیارهای پیرامون لوله فلزی چاه‌های عمیق به‌دلیل رسوبات املاح آب، آهک و ماسه یا ریزش چاه، دچار گرفتگی می‌شوند، تصریح کرد: این مسئله به مرور زمان به کاهش سرریز آب به داخل چاه و در نتیجه افت سطح آب و کاهش بهره‌وری آن منجر می‌شود.

حسنی گفت: دستگاه شیارزن طراحی‌شده با کاربری بسیار ساده و با کنترل چند دکمه از طریق دستگاه کنترل پنل، می‌تواند شیارهایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر و عرض ۲ تا ۵ میلی‌متر در جداره چاه ایجاد کند.

وی ادامه داد: دستگاه تولیدشده بدون نیاز به ارسال شلنگ هیدرولیک به داخل چاه، قادر است عملیات شیارزنی را تا عمق ۵۰۰ متری اجرا کند و پس از قرارگیری در عمق مورد نظر، سه بازوی نگهدارنده‌ خودتنظیم، دستگاه را در داخل لوله فیکس می‌کند تا امکان برش دقیق و بدون لرزش در چاه‌های به قطر ۱۰ تا ۱۶ اینچ فراهم شود و پس از ایجاد شبکه در دیواره چاه دوباره آبدهی چاه افزایش می‌یابد و چاه احیا می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۵ نفر در این مجموعه دانش‌بنیان، ساخت دوربین‌های ویدئومتری شبکه فاضلاب یا روبات بازرس شبکه فاضلاب، تونل‌های زیرزمینی و تأسیسات شهری، سایرو (Si-Ro) روبات بازرس محیط و ربات رسوب‌زدایی و شست‌وشوی مبدل‌ حرارتی، همچنین روبات‌های کاربردی در حوزه پتروشیمی و نفت را از دیگر تولیدات این واحد فناور عنوان کرد.

کد خبر 463449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =