واحدهای نیمه‌تعطیل صنایع پایین‌دستی پتروشیمی احیا می‌شوند

مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که در شرایط رکود قرار دارند یا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، عارضه‌یابی و احیا می‌شوند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عباس غلامی شنبه (هفتم آبان‌ماه) در نشست کارگروه تخصصی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین که با حضور معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نماینده نهضت احیای واحدهای اقتصادی نهاد ریاست جمهوری و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان قزوین با محور رفع مشکلات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: حمایت‌های لازم برای رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی دولت پیش‌بینی شده و فعالیت در این عرصه با توجیه اقتصادی مناسب همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده از منابع طبیعی تأکید دارند، گفت: باید در این مسیر گام‌های اساسی و جدی‌تری برداشته شود. تحقق این هدف رونق تولید داخلی، رشد صادرات، ارزآوری قابل توجه و اشتغال‌زایی جوانان را به همراه خواهد داشت.

مدیر توسعه صنایع پایین‌دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه به هر مقدار که رشد سرمایه‌گذاری صنایع پایین‌دستی تحقق یابد شاهد کاهش خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده نیز خواهیم بود، یادآور شد: حرکت در این مسیر یک گام عملی در حوزه پیشبرد سیاست اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

غلامی افزود: با تقویت صنایع پایین‌دست پتروشیمی شاهد تحول در صنعت و اشتغال‌آفرینی در کشور خواهیم بود و گام‌های عملی نیز برای تحقق شعار سال‌های اخیر که با محوریت حمایت و رونق تولید داخلی بوده‌اند، برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها خام‌فروشی محصولات نفتی و سوخت‌های فسیلی مانع رشد صنایع پایین‌دستی در کشور بود، گفت: سیاست دولت سیزدهم پایان دادن به خام‌فروشی‌ در صنعت پتروشیمی است.

مدیر توسعه صنایع پایین‌دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تقویت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را یک ضرورت غیرقابل انکار برای رونق تولید داخلی، اشتغال و ارزآوری دانست و ادامه داد: در همین رابطه طرح شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست پتروشیمی را در کشور اجرا می‌کنیم که هدف ما از اجرای این طرح کاهش صادرات مواد خام و نیمه‌خام پتروشیمی است.

غلامی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: در قالب این تفاهم‌نامه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی که در شرایط رکود قرار دارند و یا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، شناسایی و عارضه‌یابی می‌شوند تا با رفع موانع تولید در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها بتوانند به چرخه تولید بازگشته و یا ظرفیت تولید خود را احیا کنند.

هم‌اکنون ۹۴۷ واحد صنعتی در استان قزوین وجود دارند که از این تعداد ۳۱۳ واحد آن شیمیایی و پلیمری هستند که به دلیل مشکلاتی مانند نقدینگی و یا کمبود خوراک برخی واحدها به صورت راکد و یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و با توجه به نشست روز گذشته مقرر شد با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بورس کالای ایران و انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی، راهکارهای مناسب برای احیای این واحدهای تولیدی انجام شود.

این نشست، نخستین نشست کارگروه مشترک تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در استان‌ها بود و قرار است هر دو هفته یک بار این نشست‌های مشترک در استان‌های مختلف کشور برگزار شود و در مسیر این پویش ملی استان‌های خوزستان و ایلام میزبان‌های آتی این نشست‌های تخصصی خواهند بود.

کد خبر 463485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =