۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
  • کد خبر: 463514
تعمیق روابط ایران و روسیه بر بستر همکاری

ایران و روسیه در سال‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند؛ این موضوع در دولت سیزدهم تقویت شده است و دو طرف برای تعمیق و توسعه روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی گام‌های بلندی برداشته‌اند.

به گزارش شانا، روابط ایران و روسیه در چند سال اخیر بیش‌ از پیش صمیمانه شده است و این دو کشور به‌عنوان همسایگان دریای خزر در این سال‌ها دریافته‌اند که در تقابل با بلوک غرب باید برای تقویت قوای خود در منطقه، منطبق بر رفتارهای جمعی و همسایگی عمل کنند.

این موضوع در دولت سیزدهم بیش از گذشته نمود یافته است و با بحران جنگ روسیه و اوکراین نیز طرف روس بیشتر بر تقویت این رابطه تمرکز کرده است.

در حوزه اقتصادی در چند سال گذشته همکاری‌های ایران و روسیه روندی افزایشی داشته است و بر اساس آمارها با وجود محدودیت‌های کرونا در دو سال گذشته، حجم روابط افزایش خوبی نشان می‌دهد.

مجموع کل مبادلات ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴ هزار و ۳۵ میلیون دلار (بالغ بر ۴ میلیارد دلار) بوده است که بالاترین رقم در تاریخ روابط دو کشور به‌شمار می‌رود. از این میزان ۳ هزار و ۶۸ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از روسیه و ۹۶۷ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به روسیه بوده است.

مجموعه مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۰ نیز عبارت بود از ۲ هزار و ۲۲۰ میلیون دلار که از این حجم، واردات ایران از روسیه برابر با هزار و ۴۲۵ میلیون دلار و صادرات ایران به روسیه برابر است با ۷۹۵ میلیون دلار  بوده است و افزایش حدود دو برابری آن مشهود است. در همین حال حجم مبادلات تجاری دو کشور در دو سال گذشته دارای جهش قابل‌توجهی به‌ویژه در صادرات کالاهای ایرانی به روسیه بوده است، ضمن آنکه آن‌طور که اعداد و ارقام به‌ ما می‌گوید، همکاری‌های تجاری دو کشور در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) نیز به‌سرعت در حال افزایش است.

در زمینه نفت و گاز می‌توان گفت ایران و روسیه با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهشی تمام قد داشته‌اند. جواد اوجی، وزیر نفت ایران و هیئت همراه در نیمه نخست امسال (۱۴۰۱) در دو نوبت به مسکو سفر کردند و مذاکراتی با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر، شولگینوف، وزیر انرژی، علی اکبروف، رئیس شرکت لوک اویل، و کوریاشف، رئیس شرکت زاروبژنفت و دیرگ شرکت‌های نفتی و پتروشیمی داشتند.

در نتیجه این مذاکرات شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های روس از جمله گازپروم نفت برای توسعه میدان‌های نفتی امضا کرد؛ مذاکراتی که در نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دنبال می‌شود.

در این مدت در رابطه با سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی مذاکرات خوبی بین دو طرف انجام شد و محمدجواد باوند، دستیار وزیر نفت در امور فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌ها، در رأس هیئتی به مسکو سفر کرد و رایزنی‌هایی در این رابطه با مقام‌های روسیه انجام داد. در این سفر بر توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید و مقرر شد شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در میدان‌های ایران برنامه اقدام خود را اعلام کنند.

به‌ جز تفاهم‌نامه‌ها و مذاکرات بین ایران و روسیه در زمینه انرژی، میان این دو کشور در سایر زمینه‌ها نیز ارتباط‌های بسیاری ایجاد شده است، به‌گونه‌ای که در حوزه پارلمانی مناسبات گسترده‌ای را در سال‌های اخیر کلید زده‌اند، از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست‌های مشترک کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور اشاره کرد.

در زمینه نظامی و دفاعی نیز دو طرف همکاری‌های خوبی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به همکاری‌های رزمی در زمینه مقابله با تروریسم در سوریه و همکاری‌های تاکتیکی مانند رزمایش‌های مشترک و همکاری‌های آموزشی و شرکت در مسابقات و رویدادهای ورزشی – نظامی اشاره کرد.

در زمینه هسته‌ای نیز ایران و روسیه مناسبات نزدیکی دارند. موضوع توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مشارکت روسیه دیگر موضوع عیان برای اذهان است.

در حوزه بین‌الملل همکاری‌های خوب ایران و روسیه بر روابط قوی طرفین صحه می‌گذارد. ایران و روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه در سازمان ملل مشارکت خوبی دارند. روسیه به‌عنوان کشور عضو دائم شورای امنیت نقش مؤثری در تصمیم‌های سازمان ملل دارد و تاکنون حمایت‌هایی را در مجامع بین‌المللی از ایران داشته است.

از دیگر همکاری‌های ایران و روسیه می‌توان به مسائل قضایی و حقوق شهروندی، فرهنگی، رسانه و دانشگاهی اشاره کرد که در دولت سیزدهم رو به پیشرفت بوده است.

کد خبر 463514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =