راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی یکی از زمینه‌های اشتغال‌زایی است

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: راه‌اندازی شهرک‌های پتروشیمیایی و مجتمع‌های پتروشیمی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان یکی از زمینه‌های پویایی اقتصاد دریا و اشتغال‌زایی است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، نشستی با موضوع احداث شهرک‌های پتروشیمیایی امروز (یکشنبه، ۱۵ آبان‌ماه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و حوزه پتروشیمی برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در این نشست با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه‌های پتروشیمیایی و پتروشیمی جزو مزیت‌های اساسی کشور است، اظهار کرد: اقتصاد دریا و زنجیره ارزش فعالیت‌های نفتی بسیار مهم است و باید در دولت سیزدهم با یک برنامه‌ریزی مناسب و زمان‌بندی‌شده زمینه‌های فعالیت برای شکوفایی این بخش از اقتصاد کشور فراهم شود.

وی با اشاره به طراحی و برنامه‌ریزی پروژه‌های متعدد و متنوع پتروشیمیایی و پتروشیمی در دولت سیزدهم گفت: ‌باید همه موانع و مشکلات بر سر راه اجرای این طرح‌های بزرگ با همکاری سایر بخش‌ها برداشته و در عین حال منابع مالی و چشم‌انداز تجاری این طرح‌ها تعریف شود.

مخبر از وزیر نفت خواست با تعیین یک گروه مدیریتی در هریک از این شهرک‌های پتروشیمیایی تعریف‌شده، اقدام‌های اجرایی برای آغاز این طرح‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری راه‌اندازی شهرک‌های پتروشیمیایی و پالایشگاه‌های پتروشیمی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را یکی از زمینه‌های پویایی اقتصاد دریا و اشتغال‌زایی برای مردم دانست و افزود: اجرای این شهرک‌های پتروشیمیایی در حاشیه دریا از برنامه‌های مهم و اساسی دولت، همچنین همسو با برنامه‌های آمایش سرزمینی است تا شاهد حرکت اساسی در این بخش از اقتصاد کشور باشیم.

در این نشست گزارشی درباره طرح‌های ارزش‌آفرین پایین‌دستی پتروشیمی در نوار ساحلی خلیج فارس و اولویت‌بندی اجرایی طرح‌های ارزش‌آفرین سهم شهرک‌های پتروشیمیایی در اقتصاد کشور ارائه و چشم‌انداز و اهداف هلدینگ خلیج فارس همسو با ایجاد شهرک‌های پتروشیمیایی و طرح‌های ارزش‌آفرین پایین‌دستی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بحث و بررسی شد.

شایان یادآوری است که در نشست‌های مختلف با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در ماه‌های گذشته و برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت مقرر شد با همکاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در نوار مرزی خلیج فارس و دریای عمان، شهرک‌های پتروشیمیایی و صنایع تکمیلی پتروشیمی و شبکه‌های پتروشیمی در حوزه زنجیره صنایع تکمیلی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار احداث و راه‌اندازی شود.

بررسی حدود ۷۰۰ طرح و محصول پتروشیمی، شناسایی ۱۳ شهرک پتروشیمیایی و مکان‌یابی این طرح‌ها با کمک صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با اولویت صادرات‌محور از جمله اقدام‌های دولت در این زمینه است که تاکنون اقدام‌های لازم برای آغاز عملیات اجرایی چهار شهرک پتروشیمیایی در چهار استان جنوبی کشور با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر انجام شده است.

این شهرک‌های پتروشیمیایی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، سموم کشاورزی، بهداشت و درمان، صنایع خودرویی و ساختمان محصولات خود را تولید می‌کنند، همچنین سبب جلوگیری از خام‌فروشی در این بخش خواهند شد.

کد خبر 464009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =