طرح تبدیل گوگرد به مواد اولیه تولید شوینده‌ها در پالایشگاه اصفهان اجرا می‌شود

شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرد: دو طرح محیط زیستی برای بهره‌برداری مؤثر از دی‌اکسید کربن و گوگرد در دستور کار این واحد صنعتی قرار گرفت که در یکی از آنها گوگرد به ماده اولیه تولید شوینده‌ها تبدیل می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از پالایشگاه نفت اصفهان، دو طرح بزرگ «تبدیل گاز دی‌اکسید کربن تولیدی در پالایشگاه به مواد پلیمری بسیار با ارزش» و «تبدیل گوگرد به مواد اولیه برای تولید شوینده‌ها» در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که اجرای آنها می‌تواند به کاهش آلاینده‌های محیط زیستی کمک کند.

رحیم زمانی، رئیس اداره بازرسی فنی و حفاظت از خوردگی فلزات شرکت پالایش نفت اصفهان در این باره گفت: در فرآیند تولید گاز هیدروژن در پالایشگاه‌ها، گاز دی‌اکسید کربن به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود. از زمان آغاز به‌کار پالایشگاه اصفهان تاکنون، روزانه ۴۰۰ تن گاز دی‌اکسید کربن به اتمسفر رها می‌شود و در زمان مدیریت‌های گذشته، با طرح‌های پیشنهادی برای حذف این گازها موافقت نشد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در پالایشگاه اصفهان روزانه ۳۰۰ تن گوگرد تولید می‌شود، افزود: در افق سال ۱۴۰۵ این عدد به حدود روزانه ۷۰۰ تن می‌رسد، بنابراین بهینه‌سازی مصرف این محصول ضروری است.

رئیس اداره بازرسی فنی و حفاظت از خوردگی فلزات پالایشگاه نفت اصفهان تأکید کرد: طرحی برای تبدیل گوگرد به مواد اولیه برای تولید شوینده‌ها ارائه شد که مورد تأیید مدیریت این شرکت قرار گرفت و این طرح در نوع خود کم‌نظیر است.

راه‌اندازی پارک هوای پاک گوگردی در پالایشگاه اصفهان برای نخستین بار در کشور

محسن رشیدی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی پالایشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه محصولات پایه برای تولید مواد شوینده یکی از بهترین راهکارها برای بهینه‌سازی مصرف گوگرد تولیدشده در پالایشگاه است، گفت: با این روند می‌توانیم قطب تولید اسیدسولفونیک در کشور شویم و این محصول را افزون بر تأمین نیاز داخلی به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، گرجستان و تاجیکستان صادر کنیم.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح به‌زودی در فضای موجود در پالایشگاه آغاز می‌شود که با این اقدام، نخستین پالایشگاه نفت خواهیم بود که پارک هوای پاک گوگردی را راه‌اندازی می‌کند.

کارشناس ارشد مهندسی شیمی پالایشگاه اصفهان در این باره تأکید کرد: اجرایی شدن این طرح در دو سال آینده برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم در این بازه بهره‌برداری شود.

طرح تولید پلیمر از دی‌اکسید کربن در پالایشگاه اصفهان

مهدی علی‌بیگی، عضو کارگروه طرح استفاده از گاز دی‌اکسید کربن برای تولید پلیمر در پالایشگاه اصفهان نیز درباره این طرح توضیح داد: این طرح در جنبه‌های مختلف علمی، فنی و تخصصی در حال ارزیابی است تا بتوانیم این فناوری را بومی‌سازی کنیم و به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه دی‌اکسید کربن، گاز گلخانه‌ای است که به افزایش گرمای زمین منجر می‌شود، ادامه داد: اجرای طرح استفاده از دی‌اکسید کربن برای تولید پلیمر به کاهش انتشار این گاز در هوا کمک می‌کند و می‌تواند برای ماندگاری بیشتر سوخت‌های فسیلی برای آیندگان مناسب باشد.

عضو کارگروه طرح استفاده از گاز دی‌اکسید کربن با بیان اینکه تولید پلیمر با استفاده از دی‌اکسید کربن تا ۴۰ درصد از نظر اقتصادی بسیار مفید است، افزود: ما ابتدا قصد داریم قسمتی از زنجیره از این تولید به نام «پلی‌اترپلی‌ال» را در پالایشگاه اصفهان تولید کنیم، از این رو طرح ما واردکردن ۴۰ درصد دی‌اکسید کربن به پلیمر است و از سویی باید توجه داشت که قیمت این محصول نیز برای مصرف‌کننده کاهش خواهد داشت.

علی‌بیگی زمان اجرایی شدن طرح تولید پلیمر از دی‌اکسید کربن را پنج سال اعلام کرد و گفت: توانمندی‌های زیادی در فضاهای دانشگاهی کشور وجود دارد که باید از آن برای بهبود تولید استفاده کرد.

به گزارش شانا، شرکت پالایش نفت اصفهان (پالایشگاه اصفهان) هم‌اکنون وظیفه تأمین حدود ۲۵ درصد از سوخت کشور را به‌عهده دارد و بنزین و گازوئیل از محصولات اصلی این شرکت به‌شمار می‌آید، به‌طوری‌ که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تأمین می‌کند. روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و حدود ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ در این واحد صنعتی تولید می‌شود. ایـن شرکت با حدود ۳۰ نوع فرآورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده و ظرفیت پالایشی آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.

کد خبر 464052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =