از هر ۱۰۰ دلار نفتی که فروخته می‌شود ۴۵.۵ دلار به دولت می‌رسد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد درآمدهای صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی می‌رود، به این معنا که از هر ۱۰۰ دلار نفتی که می‌فروشیم ۴۵.۵ دلار به دولت می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود میرکاظمی امروز (سه‌شنبه، ۱۷ آبان‌ماه) در جریان بررسی عملکرد دولت در اجرای بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد درآمدهای صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی می‌رود، یعنی ما ۱۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت می‌دهیم، ۴۰ درصد به حساب صندوق می‌رود، به این معنا که از هر ۱۰۰ دلار نفتی که می‌فروشیم ۴۵.۵ دلار به دولت می‌رسد.

وی افزود: امروز اجازه‌ای را از مقام معظم رهبری خواسته‌ایم که اجازه بدهند آن ۲۰ درصد را فقط برای دو موضوع استفاده کنیم؛ یکی بحث تملک و دیگری بحث اشتغال. یعنی حتی در نامه‌ای که رئیس‌جمهوری تدوین کرده‌ به هیچ عنوان بحث جاری قید نشده و اجازه‌ای بابت جاری گرفته نشده است. ایشان با ۱۰ درصد موافقت کرده‌اند و امیدواریم بانک مرکزی آن را واریز کند تا بتوانیم به بحث تملک و اشتغال کمک جدی کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: خواهش می‌کنیم در مجلس منابع درآمدهای غیرواقعی بودجه را افزایش ندهید زیرا تحقق نخواهد یافت. عملکرد سال گذشته تبصره ۱۴ حدود ۳۴۰ همت بوده است. در سال ۱۴۰۱ هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی و حجم تولید نداشته‌ایم، چطور شما این درآمد را از ۳۳۰ به ۶۴۰ همت افزایش داده‌اید؟ این درآمد تحقق نمی‌یابد، ما روی تحقق ۶۶ درصد این منابع حساب کرده‌ایم.

کد خبر 464053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =