فاز نخست میدان آزادگان جنوبی در ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از تکمیل توسعه فاز یک میدان آزادگان جنوبی تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، ابوذر شریفی روز چهارشنبه (۱۸ آبان‌ماه) در دومین روز از نخستین کنفرانس افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به میدان‌هایی که این شرکت توسعه داده است و گفت: فاز یک یادآوران، فاز یک آزادگان شمالی، یاران شمالی، یاران جنوبی، مسجدسلیمان، زودهنگام آزادگان جنوبی، فاز یک آذر و فاز یک و دوم دارخوین از جمله میدان‌هایی هستند که این شرکت توسعه داده است.

وی درباره میدان‌هایی که این شرکت در دست توسعه دارد نیز افزود: توسعه فاز یک آزادگان جنوبی تا نیمه نخست سال آینده تکمیل می‌شود تا پروژه‌ای که با توجه به راهبردهای متفاوتی که در مدیریت اتخاذ شده بود و توسعه آن میدان طولانی شد، به‌نتیجه برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره دیگر میدان‌های در دست توسعه این شرکت توضیح داد و گفت: میدان‌های سپهر و جفیر هم‌اکنون با شرکت پاسارگاد در حال توسعه هستیم که امید می‌رود تا پایان امسال حدود ۲۱ هزار بشکه نفت از آنها تولید شود و میدان‌های چشمه‌خوش، دال‌پری و پایدار شرق با شرکت زدان وستوک روسیه در حال کار هست.

شریفی درباره میدان‌های آبان و پایدار غرب توضیح داد: شرکت زدام‌وستوک برای این میدان‌ها نیز در حال کار هست و توسعه یکپارچه میدان یاران را با شرکت پرشیا، زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی (ره)، در حال پیگیری هستیم.

وی به آغاز عملیات اجرایی میدان سهراب طی روزهای آتی اشاره کرد و گفت: فاز دوم یادآوران، فاز دوم آذر، توسعه یکپارچه آزادگان و فاز سوم دارخوین از دیگر پروژه‌هایی هست که در حال اخذ مجوز هستیم و در مراحل پایانی مذاکرات هست تا به سرانجام برسد و شاهد توسعه آن‌ها باشیم.

شرکت مهندسی و توسعه نفت ۹۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت در جا دارد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در میدان‌های تحت اختیار این شرکت بیش از ۹۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم ویادآوران با ۳۳ میلیارد بشکه نفت بیش از ۲۲ میلیارد بشکه نفت سنگین دارد که نزدیک به رزرو میدان آزادگان است و فقط سروک یادآوران با ۲۲ میلیارد ذخیره‌ای که دارد، معادل چهار لایه نفتی است که ما در آزادگان داریم و این اهمیت ازدیاد برداشت چاه‌محور را در میدان‌های در اختیار ما بیشتر می‌کند.

شریفی افزود: در میدان آزادگان ۳۰ حلقه چاه حفاری نشده داریم که امید می‌رود تا پایان سال کار حفاری به اتمام برسد.

وی درباره میدان‌های مشمول عملیات ازدیاد برداشت شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: شرکت توسعه و مهندسی نفت در میدان‌های چشمه‌خوش، پایدار شرق، پایدار غرب، آبان، آذر، یادآوران آزادگان جنوبی، فعالیت‌های ازدیاد برداشت را در برنامه اجرا داریم و فعالیت‌هایی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از تلاش برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان کرد و تصریح کرد: برای فعالیت‌های ازدیاد برداشت با بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال همکاری هستیم و برای همکاری در دیگر میدان‌ها نیز به‌کمک این شرکت‌ها نیاز داریم.

عباس گودرزی، مدیر تولید شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در تشریح اقدام‌های لازم برای فعالیت‌های ازدیاد برداشت این شرکت گفت: لازم است در ارزیابی و به‌کارگیری شیوه‌های نو چامحور در میدان‌های شرکت جدیت به‌خرج دهیم.

وی افزود: انجام مطالعات کامل و کاربردی ژئومکانیک برای پاسخ به پرسش‌های کلیدی و مبهم موجود برای فعالیت‌های ازدیاد برداشت ضرورت است.

کد خبر 464098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =