گاز طبیعی برای چند مشترک رایگان شد؟/ تمهیدهای پیش‌بینی‌شده برای مقابله با ناترازی گاز

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه گاز طبیعی برای یک میلیون و ۱۱۹ هزار مشترک رایگان شد که ۸۷۳ هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۴۶ هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است، تمهیدهای پیش‌بینی‌شده برای مقابله با ناترازی گاز در فصل سرما را تشریح کرد.

به گزارش شانا، روزهای سرد سال در حالی در کشور آغاز شده که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته از افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی خبر داده است. از سویی مدیران ارشد وزارت نفت و صنعت گاز هم همواره به‌ویژه در سال‌های اخیر از ناترازی روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب بین تولید و مصرف گاز خبر دادند که سبب استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود.

همه متولیان امر از همان ماه‌های گرم سال در تلاش بودند این ناترازی به نحوی مطلوب کنترل شود تا زمستان امسال هم بدون دغدغه برای مشترکان بخش خانگی و بدون قطعی گاز سپری شود.

جواد اوجی، وزیر نفت هم در این باره اعلام کرده که «امسال مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد.»

گاز طبیعی برای چند مشترک رایگان شد؟/ تمهیدهای پیش‌بینی‌شده برای مقابله با ناترازی گاز

مسلم رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با تأکید بر آمادگی شرکت ملی گاز ایران و زیرمجموعه آن برای تأمین پایدار گاز طبیعی در روزهای سرد امسال اظهار کرد: همکاران ما در شرکت‌های گاز استانی با توجه به مقدار مصرف گاز مشترکان در هر شهر و استان، بعضی از تجهیزات و لوازم یدکی ایستگاه‌ها را تعویض می‌کنند. از سویی اگر ایستگاه‌ها به تعمیرات دوره‌ای نیاز دارند، این کار در فصل تابستان انجام می‌شود، همچنین جزئی‌ترین لوازم مانند پارو، چکمه و مواردی از این قبیل هم پیش از آغاز فصل سرما تهیه می‌شود.

افزایش حدود ۶ درصدی مصرف گاز در زمستان

وی با بیان اینکه امسال هم شاهد ناترازی بین تولید و مصرف گاز هستیم، افزود: بی‌شک امسال نیز بعضی واحدهای صنعتی بزرگ کشور به جمع مشترکان پیوستند و به تعداد مشترکان خانگی هم افزوده شده که مجموعاً حدود ۴ تا ۶ درصد افزایش مصرف گاز خواهیم داشت، به همین دلیل تمهیدها و اقدام‌هایی برای کنترل این ناترازی پیش‌بینی شده است.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: همسو با این موضوع  نشست‌هایی به‌منظور افزایش بهینه‌سازی و کنترل مدیریت مصرف گاز با شرکت‌های تابع و نهادهای مربوطه برگزار و دستورعمل‌هایی را به شرکت‌های گاز استانی ابلاغ کردیم و پیگیری‌ها همچنان تداوم دارد.

رحمانی همچنین از ذخیره‌سازی سوخت مایع در فصل تابستان برای تأمین مصرف بعضی صنایع و نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد سال خبر داد.

گاز طبیعی برای چند مشترک رایگان شد؟/ تمهیدهای پیش‌بینی‌شده برای مقابله با ناترازی گاز

تعیین قیمت مناسب؛ اثرگذارترین پارامتر برای اصلاح الگوی مصرف

وی در ادامه با اشاره به اعمال قانون رایگان شدن گازبها برای مشترکان زیر پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) بیان کرد: تعیین قیمت مناسب بی‌شک اثرگذارترین پارامتر برای اصلاح الگوی مصرف انرژی است، اما در سال ۱۴۰۰ به‌دلیل اینکه قیمت گاز برای سه پله نخست هیچ تغییری نکرده بود و ۷۶ درصد مشترکان کشور هم در این سه پله قرار دارند، تغییر محسوسی در کاهش مصرف گاز در این بخش نداشتیم، اما در مصرف پله‌های بالاتر حدود ۰.۲ درصد شاهد کاهش مصرف بودیم، البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که پارسال هم سرما شدید بود و هم گستره سرما بیشتر و زودتر رسیده بود که مصرف کل بخش خانگی در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۲ میلیارد مترمکعب رسید.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: مشترکانی که شامل گازبهای رایگان شدند و در سه پله نخست قرار دارند حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار مشترک هستند که ۸۷۳ هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۴۶ هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.

رحمانی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این تعداد افزایش می‌یابد، گفت: بله، زیرا هر ساله اشتراک‌های جدیدی به مشترکان افزوده می‌شود و اشتراک‌های جدید هم به طورعمده از روستاها هستند.

کد خبر 464118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =