قیمت‌های بالای نفت پس از زمستان دوام ندارد/ اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه عادلانه نیست

وزیر انرژی و منابع معدنی عمان معتقد است که پس از پایان فصل زمستان قیمت‌های جهانی نفت خام روندی کاهشی خواهد داشت.

سلیم بن‌ناصر العوفی در حاشیه بیست و هفتمین نشست تغییرات آب‌وهوایی (کاپ ۲۷) در شهر ساحلی شرم‌الشیخ مصر به خبرگزاری رویترز گفت: قیمت نفت پس از پایان فصل زمستان از محدوده ۹۰ دلار برای هر بشکه کاهش خواهد یافت و سطوح کنونی قیمت نفت به‌راحتی قابل دوام نیستند.

وی ضمن تأکید بر اینکه پس از فصل زمستان قیمت‌ها کاهشی خواهد بود، گفت: قیمت‌هادر محدوده ۷۰ دلار برای هر بشکه شرایط با ثبات‌تری خواهد داشت.

وزیر انرژی عمان تصریح کرد: عمان بودجه خود را بر مبنای نفت ۵۵ دلاری تنظیم کرده است تا برای پرداخت بدهی‌ شرایط مناسب‌تری ایجاد کند، اما قیمت‌ها از این سطح پایین‌تر نخواهد آمد.

العوفی گفت: عمان بدهی‌های زیادی دارد بنابراین اگر بودجه ۵۵ دلاری داشته باشیم هر رقمی بالاتر از این صرف پرداخت بدهی‌ها می‌شود.

وی افزود: سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین (۱۳ آذرماه) تا حد زیادی تحت تأثیر ارسال سیگنال‌هایی از اروپا درباره چشم‌انداز اقتصادی خواهد بود.

وزیر انرژی عمان تأکید کرد: اگر پیام اروپا این بود که همچنان انتظار رکود و نرخ‌های بهره بالاتر را دارد، اوپک دوباره پرسش «آیا بازار با مازاد عرضه روبه‌روست؟» را بررسی خواهد کرد.

العوفی گفت: هنوز هیچ داده‌ای نیامده است، بسته به اعتقاد اوپک‌پلاس درباره این اینکه بازار با مازاد عرضه روبه‌روست یا خیر، این ائتلاف می‌تواند به هر سمتی گام بردارد. 

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای موافقت کردند که این تصمیم تا حدودی زیادی نارضایتی آمریکا و غرب را در پی داشت.

بازار نفت با مازاد عرضه روبه‌روست

العوفی گفت: تصمیم پنجم اکتبر ناشی از نشانه‌های قوی از مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام بوده است.

وی ادامه داد: ما آمارها را رصد کرده‌ایم و نشانه‌هایی از رکود در اروپا، خاور دور و البته چین وجود دارد و در عین حال نشانه‌هایی از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی مشاهده می‌شود.

وزیر انرژی عمان تصریح کرد: ظرفیت کنونی تولید روزانه نفت خام عمان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است.

العوفی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت روسیه قرار است پنجم دسامبر یک روز پس از نشست وزارتی اوپک‌پلاس اجرایی شود، گفت: مشخص نیست که این سازوکار چگونه کار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که شما سقف قیمتی تعیین می‌کنیدو برای آن کف قیمتی در نظر نمی‌گیرید این به منزله مخابره پیامی اشتباه به بازار است که شما مجاز به تعیین سقف قیمتی برای بازار هستید، اما من هرگز از این شرایط محافظت نمی‌کنم.

وزیر انرژی عمان گفت: چنانچه قیمت به ۳۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند با آن مدارا کنید، اما اگر بالا رفت من دخالتی نمی‌کنم و این رویه عادلانه نیست.

العوفی افزود: هدف این اقدام بی‌سابقه جلوگیری از درآمدزایی روسیه در میانه تنش‌ها با اوکراین است و در عین حال صادرات بخش عمده نفت روسیه به بازارهای جهانی را ضمانت می‌کند.

کد خبر 464168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =