چینی‌ها قرارداد ۲۷ ساله خرید گاز با قطر امضا کردند

شرکت سینوپک چین به‌منظور خرید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) با شرکت قطر انرژی قرارداد ۲۷ ساله امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قطرانرژی طولانی‌ترین قرارداد فروش ال‌ان‌جی را با مشتری چینی خود سینوپک برای عرضه سالانه ۴ میلیون تن به مدت ۲۷ سال امضا کردند.

بازارهای بی‌ثبات خریداران گاز را به‌ سمت معاملات بلندمدت سوق می‌دهد.

به‌دنبال آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف در فوریه، رقابت برای خرید ال‌ان‌جی تشدید شده است و اروپا در موقعیتی ویژه به مقادیر زیادی ال‌ان‌جی برای کمک به جایگزینی دریافت گاز روسیه با خط لوله که حدود ۴۰ درصد از واردات قاره سبز را شامل می‌شد، نیاز دارد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی و مدیرعامل شرکت قطر انرژی، اندکی پیش از امضای این توافق گفت: امروز نقطه عطفی مهم برای نخستین قرارداد خرید و فروش مربوط به پروژه شرق میدان گازی شمالی قطر است.

وی افزود: این شرایط نشان می‌دهد قراردادهای بلندمدت برای فروشندگان و خریداران حائز اهمیت است.

میدان شمالی قطر با میدان گازی پارس جنوبی مشترک است.

قطرانرژی در اوایل سال جاری میلادی پنج قرارداد برای توسعه شرق میدان شمالی امضا کرد که نخستین و بزرگ‌تر از طرح دو مرحله‌ای توسعه میدان شمالی با ۶ ردیف پالایشی برای تولید ال‌ان‌جی است، به‌طوری که ظرفیت تولید ال‌ان‌جی قطر را از رقم کنونی سالانه ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ می‌رساند.

قطرانرژی برای مرحله دوم توسعه شرق میدان شمالی قراردادهایی را با سه شریک خارجی امضا کرد.

معامله روز دوشنبه (۳۰ آبان‌ماه) که از سوی سینوپک هم تأیید شد، نخستین معامله عرضه‌ای است که برای فروش محموله‌های پروژه توسعه شرق میدان گازی شمالی قطر اعلام شده است.

کعبی گفت: این رابطه ما را به سمت مراحلی بالاتر می‌برد، زیرا ما یک قرارداد خرید و فروش داریم که تا دهه ۲۰۵۰ میلادی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مذاکرات با دیگر خریداران در چین و اروپا که به‌دنبال امنیت عرضه انرژی هستند ادامه دارد.

قطر اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان به‌شمار می‌رود و از آنجا که قاره سبز به‌دنبال جایگزین‌هایی برای عرضه گاز روسیه است، پروژه توسعه میدان شمالی این موقعیت را تحکیم و تثبیت می‌کند و به تضمین عرضه بلندمدت گاز به اروپا یاری می‌رساند.

وزیر انرژی قطر تصریح کرد: فکر می‌کنم نوسان‌های اخیر خریداران را به درک اهمیت عرضه پایدار و بلندمدت و قیمت مناسب برای طولانی‌مدت سوق داده است.

کعبی گفت: قیمت‌گذاری ال‌ان‌جی در این قرارداد مشابه معاملات گذشته خواهد بود که با نفت خام مرتبط بودند. روش ما برای قیمت‌گذاری معاملات با آسیا مرتبط با قیمت نفت خام است.

این قرارداد بر اساس شرایط پیشین امضا شد، به این معنا که قطر انرژی حمل‌ونقل و تحویل ال‌ان‌جی را تأمین خواهد کرد.

کعبی گفت: مذاکرات برای عرضه سهام در پروژه توسعه میدان شمالی قطر با چند نهاد در حال انجام است.

سینوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد: قرارداد عرضه ال‌ان‌جی قطر انرژی به سینوپک جزئی کلیدی برای مشارکت یکپارچه در توسعه بخش شرقی میدان شمالی قطر است و احتمال  حضور در مذاکرات برای خرید سهام را تقویت می‌کند.

مدیرعامل قطر انرژی گفت: این شرکت به‌طور کلی ۷۵ درصد از سهام خود را در طرح توسعه بخش شرقی میدان شمالی حفظ کرده است و می‌تواند تا ۵ درصد از سهام خود را به بعضی از خریداران واگذار کند.

منابعی در ژوئن به رویترز گفتند: شرکت‌های نفتی دولتی چین در حال مذاکرات پیشرفته با قطر برای سرمایه‌گذاری در طرح توسعه بخش شرقی میدان شمالی هستند.

کد خبر 464819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =