بررسی «مدیریت کربن» در صنعت پتروشیمی

نشست تخصصی «مدیریت کربن» در سومین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین خواجه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست تخصصی گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به بروز پدیده تغییر اقلیم در سطح کره زمین شده است و مقابله با تغییر اقلیم از لازمه‌های توسعه اقتصادی در سطح جهان به شمار می‌آید.

وی افزود: برای مقابله با تغییر اقلیم، سیاست‌های مختلفی پیش‌بینی شده تا انتشار گازهای مخرب از سوی صنایع مختلف کشورها کاهش یابد از جمله قرار دادن اهداف خالص انتشار صفر برای کشورهای مختلف که این موضوع به تحمیل هزینه‌هایی در کشورهای مخلتف منجر می‌شود و کشورها برای جبران این هزینه‌ها، سعی می‌کنند بهینه‌ترین راه برای کاهش انتشارات به‌دست آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند از طریق کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی محقق شود، به همین منظور باید کشورها برنامه خودشان را برای حذف این سوخت‌ها از سبد انرژی‌شان مشخص کنند.

خواجه‌پور تصریح کرد: گام بعدی، کاهش ردپای کربن در محصولات تولیدی جهان است. این موضوع به‌واسطه تجارت کربن از کشورهای در حال توسعه به توسعه‌یافته انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده مکانیسم مالیات کربن بر واردات محصولات صنایع انرژی در نظر گرفته‌اند، گفت: صنایع پتروشیمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مجبور به منطبق شدن با این سازوکارهای مالیاتی جهانی هستند.

پتروشیمی‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک سرمایه‌گذاری کنند

ماندانا مقصودی، کارشناس ارشد سازوکارهای کنوانسیون آب و هوا هم در نشست تخصصی مدیریت کربن گفت: هم‌اکنون صندوق اقلیم سبز سازمان حفاظت محیط زیست بر پروژه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری با تغییر اقلیم، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم شهرهاست، بیان کرد: موضوع تأمین الکتریسیته در بخش حمل‌ونقل الکتریکی حائز اهمیت است و باید نوع الکتریسیته از انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک تأمین شود.

کارشناس ارشد سازوکارهای کنوانسیون آب و هوا افزود: بهتر است پتروشیمی‌ها و صنایع، برای جبران انتشارات گازهای گلخانه‌ای با سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر، پاک، سازگار با تغییر اقلیم به‌منظور بهبود محیط زیست در آینده کمک کنند.

ردپای کربن در تولید پلی‌پروپیلن تا ۱۱ برابر می‌تواند کاهش یابد

علی‌اصغر بازگیر، مدیر روابط سهامداری، مقررات و حاکمیت شرکتی هلدینگ خلیج فارس نیز در این نشست درباره اهمیت مدیریت کربن در حوزه حاکمیت شرکتی گفت: بسیاری از مطالعات و اقدام‌های شرکت‌های بزرگ برای اداره بهتر سازمان‌ها، در سیستم حاکمیت شرکتی آنها نمود یافته است. 

وی افزود: شیوه حکمرانی برای ایجاد زمینه اجتماعی و محیط زیستی مناسب، سبب اتصال مدیریت کربن به بخش حاکمیت شرکتی شده است.

مدیر روابط سهامداری، مقررات و حاکمیت شرکتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: پایش و کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای، آموزش و توانمندسازی مدیریت کربن، اندازه‌گیری و تعیین میزان انتشار، برنامه کاهش انتشار، تجارت کربن و گزارش مدیریت کربن در مسائل مهم حاکمیت شرکتی مانند شفافیت و افشای اطلاعات رعایت حقوق ذی‌نفعان مسئولیت‌های اجتماعی در هیئت مدیره قابل بررسی و سیاست‌گذاری و اقدام هستند.

بازگیر در ادامه به ارائه برخی تجربیات منتخب مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس (ICIS) شرکت پتروشیمی باسف (BASF) در توسعه حاکمیت کربن در صنعت پتروشیمی پرداخت و گفت: صنایع پتروشیمی تمرکز اصلی بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی محیط زیستی است، بر اساس مطالعات ICIS برای تولید پلی‌پروپیلن از روش‌های مختلف، ردپای کربن حتی می‌تواند تا ۱۱ برابر کاهش یابد.

وی یادآور شد: باسف بنیانگذار ابتکاری نو برای اتحاد میان ۳۷ بازیگر بزرگ صنعت شیمیایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در زنجیره صنعت شیمیایی شده است و الگوهای تازه و تکامل‌یافته تجارت کربن افزون بر ETS، از سوی این شرکت انگیزه و جذابیت بیشتری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ایجاد کرده است.

کد خبر 464947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =