۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
  • کد خبر: 465230
گزیده‌های نفتی هفته

گفت‌وگوی تلفنی وزیر نفت ایران و ونزوئلا، موافقت وزارتخانه‌های نفت ایران و عراق برای تشکیل کارگروه مشترک، واگذاری رسمی سهم ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس به اهداف، توسعه ۳ میلیارد دلار طرح پتروشیمی در استان ایلام و نوسانات قیمت نفت را در گزیده‌های این هفته بخوانید.

نفت: جواد اوجی، وزیر نفت در تماس تلفنی با وزیر نفت ونزوئلا برای توسعه همکاری‌های مشترک و آخرین تحولات بازار انرژی گفت‌وگو کردند. وزارت‌خانه‌های نفت ایران و عراق نیز پس از گفت‌وگوهای متعدد اوجی با مقام‌های نفتی عراق، برای تشکیل کارگروه مشترک موافقت کردند. وزیر نفت همچنین از تسویه کامل دیون صادرات گاز ایران به عراق خبر داد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز در نشست مشترک با نخست‌وزیر عراق در تهران بر توسعه روابط تجاری و انرژی دو کشور تأکید کرد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز از آمادگی کشور برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز عراق خبر داد.

همچنین این هفته در بخش نفت اعلام شد خط انتقال برق کنگان به تلمبه‌خانه ۳ طرح گوره – جاسک راه‌اندازی شد. مدیرعامل گروه اویک از ورود برق، نصب تجهیزات سنگین و آغاز عملیات پیش‌راه‌اندازی در پالایشگاه ان‌جی‌ال 3100 دهلران خبر داد. مبادله قرارداد واگذاری سهم ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به شرکت سرمایه‌گذاری اهداف متعلق به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به‌طور رسمی انجام شد. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت نیز از برگزاری آزمون استخدامی به‌محض دریافت مجوزهای لازم از سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد. 

پالایش و پخش: بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران سهمیه پایه ناوگان دیزلی، به مقدار قابل‌توجهی بر اساس طبقه‌بندی ناوگان مبتنی بر تناژ حمل، افزایش یافته است.

پتروشیمی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در جریان بازدید از طرح‌های در دست توسعه این شرکت در استان ایلام از توسعه ۳ میلیارد دلار طرح در این استان خبر داد. نشت «اسید سولفوریک» در واحد الفین پتروشیمی ایلام سبب مسمومیت تعدادی از کارکنان شد که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت.

دولت و مجلس: رئیس کل بانک مرکزی ایران از افزایش فروش نفت در آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال خبر داد. جمعی از مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بازدید از تأسیسات صنعت نفت و گاز در عسلویه به تعامل مثبت بین این مرکز و مدیران صنعت نفت کشور تأکید کردند.

بین‌الملل: قیمت نفت که از ابتدای هفته روند نزولی به خود گرفته بود و قیمت سبد نفتی اوپک حدود ۷۹ دلار در هر بشکه را نیز تجربه کرد، روز پنجشنبه قیمت این سبد نفتی از ۸۴ دلار در هر بشکه گذشت. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در این هفته باید به توافق نرسیدن اعضای اتحادیه اروپا درباره سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه  اشاره کرد، در همین حال رئیس‌جمهوری روسیه درباره تلاش‌های غرب برای اعمال طرح سقف قیمتی علیه محموله‌های صادراتی نفت روسیه هشدار داد.

انتصابات: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این هفته محمدحسین متجلی را به‌عنوان مدیرعامل و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارس و معاون وزیر نفت در امور گاز، حسن سیدآبادی را به‌عنوان مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در امور همکاری‌های انرژی با افغانستان منصوب کرد.

کد خبر 465230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =