وزارت نفت بیشترین نیاز را در سامانه «نظام ایده ها و نیازها» ثبت کرده است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تعداد طرح‌های ثبت‌شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها موسوم به «نان» گفت: در این سامانه ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز ثبت شده که بیشترین آن مربوط به وزارت نفت بوده است.

به گزارش شانا به نقل از اداره کل پژوهش وزارت نفت، علی خیرالدین در آیین نکوداشت سالروز تأسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به تعداد طرح‌های ثبت‌شده در سامانه «نان» گفت: در این سامانه ۶۱۲۹ نیاز ثبت شده که بیشترین آن مربوط به وزارت نفت بوده است؛ ۵۳۶ ایده نیز در این طرح ثبت شده است؛ فعالیت دانشگاه‌ها در این طرح کم بوده، اما پارک‌های علم و فناوری فعالیت خوبی داشته‌اند.

وی افزود: ما در بحث شاخص نوآوری باتوجه به فعالیت‌های وزارت عتف، ارتقا داشتیم و از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۵۳ در سال ۲۰۲۲ رسیدیم، همچنین در تبدیل علم/ ایده به فناوری و تبدیل فناوری به نوآوری ضعف داریم که امیدوارم با اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان این شاخص نیز رشد داشته باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار کرد: هم‌اکنون ۵۱ پارک علم و فناوری، ۱۱۱ هزار و ۲۵۳ شاغل در شرکت‌های فناور، ۲۶۲ مرکز رشد، ۲۶ پردیس فناوری و نوآوری، ۷ هزار و ۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان، 2 هزار و ۱۲۹ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها، ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور و ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع ۳ در کشور داریم.

خیرالدین با اشاره به طرح گرنت که در آن حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا مطرح است، افزود: در این طرح ۲۰ تا ۹۰ میلیون تومان به هر دانشجو کمک می‌شود. طرح دستیار فناوری را داشتیم که با استقبال دانشجویان و شرکت‌ها روبه‌رو شد. در این طرح به دانشجویان حقوق داده می‌شود و شرکت‌ها هم نیروی کار خودشان را پیدا می‌کنند.

وی گفت: ما در حال تدوین نظام نوآوری هستیم تا بتوانیم در بهمن‌ماه آن را ارائه کنیم، تعهدهای ما در سال ۱۴۰۲ مشخص شده و در حال تدوین مقررات مربوط به قانون جهش با همکاری معاونت هستیم، این قانون می‌تواند نقشه راه پارک‌های علم و فناوری باشد.

کد خبر 465232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =