ضریب اطمینان برای تأمین منابع بازنشستگی کارکنان صنعت نفت افزایش یافت

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: بر اساس محاسبات بیمه‌ای یکی از منابع درآمدی که می‌تواند به شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت اطمینان بدهد، خرید بلوک ۱۲ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بود.

به گزارش شانا، عبدالحسین بیات روز سه‌شنبه (هشتم آذرماه) در آیین رسمی مبادله قرارداد واگذاری سهم ۱۲ درصدی نماد فارس در محل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک مزایده کاملاً شفاف با محاسبات حرفه‌ای و فنی در کشور انجام شد، اظهار کرد: فروشندگان و خریداران این مزایده با رعایت تمام اصول قانونی و صلاح کشور یک واقعه اقتصادی تاریخی را در کشور و با شرایط برد - برد به ثمر رساندند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی علاقه دارند بدانند انگیزه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در زمینه خرید سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس چیست، یادآور شد: در زمان خدمت به کشور در جایگاه معاون وزیر در امور پتروشیمی در دولت دهم، بر فرآیند خصوصی‌سازی این هلدینگ بزرگ پتروشیمی کشور به‌صورت صفر تا ۱۰۰ نظارت داشته‌ام، در نتیجه ما از آن زمان تاکنون با ابعاد مختلف این مجموعه اقتصادی بزرگ آشنایی کامل داشته‌ایم و داریم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، خرید سهام ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس را یک معامله باارزش خواند و گفت: حداقل حدود ۴۰ درصد تولیدات صنعت پتروشیمی ایران در دل این هلدینگ جای گرفته است، این مجموعه محصولاتی در کشور و منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) تولید می‌کند که منحصربه‌فرد هستند، برای ‌مثال، محصولات پتروشیمی تندگویان، پارس و واحدهای آروماتیکی، یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه به‌شمار می‌آید.

هلدینگ خلیج‌فارس و توسعه زنجیره ارزش‌افزوده

بیات با تأکید بر اینکه هلدینگ خلیج‌فارس یکی از بهترین مکان‌ها برای توسعه زنجیره ارزش‌افزوده در صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: از سوی دیگر، هم‌اکنون ۱۵ میلیارد دلار طرح نیمه‌کاره در این هلدینگ در حال اجرا است، بنابراین ظرفیت‌های زیادی برای شکوفایی هر چه بیشتر دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود تنوع زیاد در محصولات تولیدی پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس سبب بی‌تأثیری تحریم‌های غربی و جلوگیری از افت‌وخیزهای قیمتی بر ضد این مجموعه شده است، گفت: در افق میان‌مدت و بلندمدت صنعت نفت، تکمیل زنجیره‌ ارزش صنعت پتروشیمی یکی از محورهای اصلی درآمدزایی به‌شمار می‌آید، هم‌اکنون دنیا به این سمت می‌رود که از مصرف بیش‌ از حد سوخت‌های فسیلی فاصله بگیرد، اما هم‌زمان با این موضوع ما شاهد افزایش روزافزون تقاضای مصرف محصولات پتروشیمی در جهان از گذشته تاکنون هستیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به وجود واحدهای پتروپالایشگاهی در طرح‌های تازه تأسیس هلدینگ خلیج‌فارس اشاره و تصریح کرد: در صورت مدیریت صحیح و حرفه‌ای محصولات این پتروپالایشگاه‌ها به‌خوبی می‌تواند در سال‌های آتی در سودآوری این مجموعه تأثیرگذار باشد.

تنوع بالای محصولات در هلدینگ خلیج فارس

بیات اظهار کرد: ما در صندوق بازنشستگی صنعت نفت قاعده ۶۰ به ۴۰ را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، به عبارت دیگر محصولاتی در واحدهای تولیدی را حمایت می‌کنیم که بتوانیم ۶۰ درصد آنها را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و ۴۰ درصدی باقی‌مانده برای تأمین نیاز بازارهای داخلی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در داخل کشور عرضه شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که صندوق بازنشستگی صنعت نفت را تشویق و دلگرم کرد تا سهم ۱۲ درصدی از هلدینگ خلیج‌فارس را خریداری کند، وجود تنوع بالای محصولی در این مجموعه است، ما در سال‌های اخیر شاهد تنش‌های قیمتی زیادی در بازار ارز کشور بودیم و در حد طبیعت بازار نیز خواهیم بود، برخی افراد دارایی‌های ریالی خود را به ارز و طلا تبدیل می‌کنند و با این کار روند بازار را بر هم می‌زنند، اما ما بدون ایجاد مشکل و تنش در بازار ارز و کار دولت، با درآمدهای ریالی صندوق‌ها یک مجموعه درآمدزای ارزی را خریداری کرده‌ایم، درصد تحقق تولید نسبت به ظرفیت اسمی در هلدینگ خلیج‌فارس بالا است و با اعمال رویکردهای اقتصادی امکان افزایش درصد تولید نسبت به ظرفیت اسمی در این هلدینگ وجود دارد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه ۷۶ سال از عمر این صندوق اقتصادی غیردولتی می‌گذرد، افزود: با توجه‌ به اینکه صندوق هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت نمی‌شود، باید بتواند نیازهای امروز و فردای ذی‌نفعان خود را تأمین کند. با اجرایی ‌شدن خصوصی‌سازی در کشور همه دستگاه‌های اجرایی کشور از این موضوع منتفع شدند، اما صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌نوعی با اجرایی ‌شدن این قانون در تنش درآمدی قرار گرفت که باید مدیریت شود. آن تنش این است که بخش زیادی از کارکنان رسمی صنعت نفت که می‌توانند عضو این صندوق شوند به بخش خصوصی منتقل شده‌اند، درحالی‌که وقتی این کارکنان بازنشسته می‌شوند به این صندوق بازمی‌گردند، کسورات افرادی که بعدها به جای بازنشستگان در شرکت‌های پتروشیمیایی و پالایشگاهی واگذارشده شاغل می‌شوند به صندوق نفت واریز نمی‌شود و به صندوق تأمین اجتماعی واریز می‌شود.

تأمین منابع اقتصادی پایدار برای کارکنان صنعت نفت

بیات اظهار کرد: ما باید به شاغلان امروز صنعت نفت این اطمینان را بدهیم که بعد از بازنشستگی‌شان این صندوق توان پرداخت مستمری ماهانه آنها را دارد، بر اساس محاسبات کارشناسی یکی از منابع درآمدی که می‌تواند این اطمینان را به شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت بدهد خرید بلوک ۱۲ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بود.

وی با یادآوری اینکه صندوق بازنشستگی صنعت نفت پیش‌ از این در هلدینگ خلیج‌فارس ۲۶.۵ درصد سهام‌دار بوده است، افزود: بر اساس محاسبات صورت‌ گرفته تصمیم گرفتیم با هدف جلوگیری از زیان و مدیریت بهتر سهام خود، افزایش درصد سهام در این هلدینگ داشته باشیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: تمامی زیرمجموعه‌های این صندوق به‌صورت حرفه‌ای با رویکرد تأمین منابع اقتصادی پایدار برای کارکنان صنعت نفت حرکت می‌کنند، امروز این صندوق الگوی برای صندوق‌های بازنشستگی داخلی و منطقه غرب آسیا به‌شمار می‌آید.

یک ریال از دارایی‌های اهداف برای خرید سهام هلدینگ خلیج‌فارس فروخته نشد

ولی‌الله حاجی‌پور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف نیز در این آیین با تأکید بر اینکه این شرکت برای خرید سهام ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج‌فارس یک ریال از دارایی‌های خود را نفروخته است، گفت: بخشی از سرمایه موردنیاز برای خرید این سهام از محل وصول مطالبات ناشی از کارکردهای اقتصادی و مابقی از محل وصول سود سهام این شرکت در سایر واحدها و شرکت‌های بورسی و غیربورسی بوده است.

وی تصریح کرد: برخی بیان کردند که اگر شرکت اهداف سرمایه‌ای دارد بهتر است آن را به پروژه سیراف خود اختصاص دهد، شرکت اهداف در مجموع در پروژه سیراف ۴ درصد سهم دارد، ازاین‌رو ضرورتی برای افزایش سرمایه‌گذاری شدید در این طرح نمی‌بینیم، در حالی‌ که اکثر پروژه‌های نیمه‌کاره ما در منطقه کنگان و دهلران قرار دارد که خوشبختانه تزریق سرمایه به این پروژه‌ها ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، با فروش بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش کل ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، بزرگ‌ترین معامله تاریخ خصوصی‌سازی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 465346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =