۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
  • کد خبر: 465674
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به سخنرانی‌ها در هم‌اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت، درگذشت ناگهانی وزیر پیشین نفت، مذاکرات ایران و تاجیکستان در حوزه انرژی، مجموعه اقدام‌های صنعت نفت برای ساخت کالاهای بار نخست، پیگیری‌های وزارت نفت برای تحقق ماده ۱۰ و کاهش مالیات از حقوق نفتی‌ها، انحصارشکنی مردان نفتی در خلیج فارس، تصمیم‌های اوپک و اوپک‌پلاس و رویدادهای دیگر را در گزیده‌های این هفته بخوانید.

نفت: پنجشنبه‌ای که گذشت مدیران ارشد صنعت نفت به دعوت اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پژوهشگاه صنعت نفت گردهم آمدند؛ جواد اوجی، وزیر نفت در این مراسم با تشکر از همه معاونان، مدیران و کارکنان صنعت نفت بابت تلاش خستگی‌ناپذیر آنها در ۱۶ ماهه اخیر گفت: امیدوارم که پرونده درخشانی را از خود در صنعت نفت به جای بگذاریم.

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در همایش مدیران ارشد گفت: در کشوری که به اذعان همه کارشناسان، با شدیدترین هجمه‌های رسانه ای و روانی روبه‌روست و مردم روزانه زیر بمباران اخبار بد هستند و هر خبری به‌ صورت یک فاجعه به آنها نمایانده می‌شود، خبر اتفاق‌های امیدبخش در این صنعت  را به گوش مردم برسانیم.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از آغاز به‌کار شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان از دو هفته آینده خبر داد.

مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت نیز در این گردهمایی با اشاره به ساماندهی نیروهای پیمانکاری و مدت‌موقت، احیای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، بازنشسته شدن ۱۷ هزار نیرو تا سال ۱۴۰۸ گفت: تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ با هماهنگی سازمان سنجش و آموزش کشور، آزمون استخدامی برای جذب ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در صنعت نفت برگزار می‌شود.

شجاع‌الدین بازرگانی، معاون وزیر نفت در امور حقوقی و مجلس هم اظهار کرد: طی ۱۶ ماه اخیر بین وزرات نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدود ۱۴ هزار نامه و مکاتبه انجام شده که از نظر کمی نسبت به دولت‌های گذشته افزایشی قابل‌توجه را نشان می‌دهد.

در ادامه هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تحقق ۱۴۱ درصدی تأمین منابع قانونی بودجه ۱۴۰۰ از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را از مهمترین دستاوردهای پارسال دولت سیزدهم برشمرد و اعلام کرد: عملکرد ۱۱۷ درصدی واریز ارز به صندوق هدفمندی یارانه‌ها با افزایشی قابل‌توجه نسبت به ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ از دیگر دستاوردهای پارسال وزارت نفت بوده است.

اوجی پس از خبر ناگهانی فوت رستم قاسمی در روز پنجشنبه طی پیامی درگذشت وزیر پیشین نفت و راه و شهرسازی را تسلیت گفت.

سجاد خلیلی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در این هفته مقدار برداشت روزانه ایران از پارس جنوبی را بیشتر از قطر اعلام کرد و محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم بر ضرورت توجه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان مشترک گازی تأکید کرد.

با توجه به افت دما در بخش‌های زیادی از استان‌های کشور طی هفته‌ جاری خجسته‌مهر اعلام کرد که این روزها و در آستانه ورود به زمستان، حداکثر حجم عملیات در میدان مشترک پارس جنوبی برای تولید گاز در حال اجراست، مدیر منطقه عملیاتی قشم شرکت نفت فلات قاره ایران هم از آمادگی برای تأمین گاز جزیره قشم در فصل زمستان خبر داد.

علی‌مددی طی این هفته از برگزاری آزمون استخدامی برای جذب نیرو در مشاغل تخصصی صنعت نفت پس از دستور وزیر نفت و پیگیری و صدور مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد و ضمن تشریح پیگیری‌ها برای اجرای ماده ۱۰ و اشاره به نشست هفته آینده با سازمان اداری و استخدامی کشور برای به‌نتیجه رساندن این مطالبه گفت: در حوزه مالیاتی حقوق و دستمزد کارکنان امیدواریم در هفته آینده خبرهای خوبی برای کارکنان صنعت نفت داشته باشیم.

رونمایی از نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌منظور شناسایی، ارزیابی و پرورش مدیران کنونی و آتی و انتخاب و قدردانی از ایده‌های برتر در حوزه توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی وزارت نفت پس از ارزیابی و داوری از میان ۱۹۴ ایده ارسالی از دیگر رویدادهای هفته جاری در نشست تخصصی توسعه مدیریت و سرمایه انسانی صنعت نفت بود. 

مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هم در این هفته در نشستی با خبرنگاران از برنامه‌ریزی برای اکتشاف حداقل ۳ میلیارد بشکه نفت و ۳۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد. 

قدردانی روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از وزیر نفت بابت کسب رتبه نخست در دوره سوم اجرای برنامه «تولید بار اول اقلام راهبردی» از دیگر اتفاق‌هایی بود که این هفته برای وزارت و صنعت نفت رقم خورد.

محمدصابر کرم‌بیگی، معاون فناوری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا تأکید کرد: قراردادهای طرح احیای چاه‌های نفتی نوعی تازه از قرارداد است که در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی یا بیع متقابل گنجانده نمی‌شود و این موضوع اهمیت این طرح‌ها را دوچندان می‌کند.

وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری هم در این باره گفت: تعداد ۱۰۴ پروژه ساخت بار اول تعریف و به کارگروه تولید بار اول معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سوی وزارت نفت ارسال شده است.

مذاکرات ایران و تاجیکستان در محورهای صادرات نفت و میعانات گازی، صادرات فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، استخراج و اکتشاف ایران در تاجیکستان، صدور خدمات فنی و مهندسی و بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت تاجیکستان و اعلام خبر پیشرفت مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه همکاری با یک شرکت توانمند روس در زمینه انتقال دانش فنی ساخت لوله‌های بدون درز ازسوی برزو قنبری عدیو، مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران هم از تحولات بین‌المللی هفته جاری وزارت نفت بود.

اوپک: برگزاری نشست ۱۸۵ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به‌صورت ویدیوکنفرانس و تمدید توافق پیشین کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ و برچیده شدن نشست‌های ماهانه اوپک‌پلاس از مهم‌ترین تحولات این هفته بازار نفت بود.

گاز: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت از برگزاری مزایده برای کاهش گازهای مشعل در سایت‌های یک و دو پارس‌جنوبی در روز شنبه هفته آینده خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه ضمن اعلام خبر وعده پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان کم مصرف طبق ابلاغیه هیئت وزیران به وزارت نفت از مصرف ۶۵ درصد تولید گاز کشور از سوی بخش خانگی و تجاری خبر داد.

با سردشدن هوا محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که مصرف گاز بخش خانگی - تجاری از مرز ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز گذشت. سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: در مناطق شمالی به‌ویژه استان مازندران، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، همچنین آذربایجان شرقی و اردبیل کمی افت فشار داریم، اما شرایط تحت کنترل است و خوشبختانه قطع گاز نداشتیم.

مسلم رحمانی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز هم اعلام کرد که مصرف گاز طبیعی در سه روز اخیر روزانه بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد در بخش خانگی افزایش یافته است.

در همین حال، احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با ورود سامانه برودتی به کشور و کاهش دما و به تبع آن افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی با همه ظرفیت و توان رسالت تولید حداکثری گاز را در دستور کار قرار داده‌اند.

پالایش و پخش: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان یکی از سخنرانان نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت گفت: در شرایط کنونی توجه همه شرکت‌های پالایشی باید به سوخت‌رسانی و استمرار تولید و جلوگیری از توقف ناخواسته تولید باشد تا بتوانیم مصرف جهش یافته را در این دوران گذار پشت‌سر بگذاریم.

اعلام خبر پیشرفت ۹۷ درصدی و آمادگی بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان برای بهره‌برداری ازسوی احمد فرزانه، مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از رویدادهای مهم صنعت پالایش در این هفته بود.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت با اشاره به مذاکراتی که از فروردین‌ماه امسال با هیئت‌های روس برای صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه انجام شده است، اعلام کرد که یک تن کاتالیست ایرانی با موفقیت در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه در حال استفاده است و شرکتهای روسیه سفارش های جدید برای خرید کاتالیست ثبت کرده اند.

حسن نشان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این هفته با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی ساخت واحدهای اوره و آمونیاک پتروشیمی هنگام اظهار کرد که مراحل پیش‌راه‌اندازی گام نخست این طرح باید از یکم اسفندماه امسال آغاز شود.

بیژن چگنی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته جاری بر پایداری، تداوم تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود مجتمع‌های پتروشیمی  به‌عنوان دستور کار جدی این شرکت تأکید کرد.

انتصاب: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طی این هفته با صدور حکمی قاسمعلی مایلی را به‌عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت‌مدیره شرکت گاز استان مازندران منصوب کرد.

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی شانا به‌عنوان پیشنهاد هفته، مخاطبان خود را به مشاهده گزارش تصویری «صنعت نفت حامی آهوان خارک» دعوت می‌کند.

کد خبر 465674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =