شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه آزادگان کار خود را آغاز می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز به‌کار شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان از دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر، پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه در آیین هم‌اندیشی و گردهمایی مدیران ارشد صنعت نفت، در تشریح فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران گفت: این شرکت ۵۴ درصد سمت‌های سازمانی صنعت نفت و ۴۷ درصد نیروی انسانی صنعت را به خود اختصاص داده است و در ۱۶ شرکت بهره‌بردار و نفتی، خدمات فنی، مهندسی و نفت و گاز را با ۲۶ واحد مدیریتی و ستادی و ۶ دفتر نمایندگی ارائه می‌کند.

وی درباره ذخایر نفت و گاز صنعت نفت ایران توضیح داد: شرکت ملی نفت ایران در بخش نفت ۱۵۸ میلیارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر گاز در اختیار دارد که در مجموع ۳۴۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام می‌شود و مقام اول در دنیا به حساب می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تولید از این ذخایر نیز توضیح داد و افزود: در تولید نفت و گاز در بین شرکت‌های نفتی ملی و بین‌المللی رتبه سوم را دنیا داریم و ۴۱۰ مخزن نفت و گاز را مدیریت می‌کنیم.

خجسته‌مهر درباره دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی از دستاوردهای ما در ۶ ماهه اول فعالیت دولت، افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید قبل از تحریم‌ها بود که هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری را در بر داشت.

وی در تشریح اقدام‌های انجام شده برای این افزایش ظرفیت گفت: این سرمایه‌گذاری رشد ۶۰ درصدی متراژ حفاری در این دوره را در پی داشت و موفق به افزایش ۸۰ درصدی سرعت حفاری شدیم و سرعت حفاری ما از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسیده است و از ۱۴۷ هزار متر حفاری در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره تولید گاز در دولت سیزدهم نیز اذعان کرد: در یک سال گذشته تاکنون ۳۳۶ میلیارد مترمکعب گاز برای مردم ایران استحصال کردیم، یعنی روزانه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب تولید گاز کردیم.

خجسته‌مهر به ناترازی منفی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی تولید و مصرف روزانه گاز در آغاز دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: با این حال در همان شرایط به حداکثر رکورد تولید از میدان مشترک پارس جنوبی یعنی ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم و روزانه بالغ بر ۲۳۰ میلیون مترمکعب گاز از شرکت نفت مناطق مرکزی و ۴۰ میلیون مترمکعب از شرکت‌های نفت‌خیز جنوب و فلات قاره محقق شد.

افزایش درآمدها و سرمایه‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم

وی به تحقق درآمدهای شرکت ملی نفت ایران مربوط به تبصره‌های ۱ تا ۱۴ قانون بودجه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از ۱۲ سال برای اولین‌بار سوآپ فرآورده‌های نفتی محقق شد، در این مدت صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یافت و موفق شدیم ناوگان صادرات نفت و میعانات گازی را افزایش دهیم و در همین حال وصول درآمدها رشد چشمگیر داشت و به دو برابر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در آبان ماهی که گذشت، در دوره یک‌ساله که دولت فعالیت خود را شروع کرده است، حداکثر صادرات نفت خام و میعانات را نسبت‌ به سال‌های گذشته از سال ۹۷ به این طرف داشتیم.

خجسته‌مهر از مذاکرات فشرده با شرکت‌های بین‌المللی در دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: متمایزترین آن‌ها، تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های روس بود، ضمن آنکه فعالیت‌های گسترده‌ای در دعاوی بین‌المللی داشتیم.

تکلیف تمامی میدان‌های مشترک در دولت سیزدهم مشخص شد

وی ۲۶ میدان مشترک با ۷ کشور همسایه را برشمرد و گفت: مهم‌ترین اقدام‌ها در میدان مشترک پارس جنوبی، افزایش تولید در ۳۷ سکوی این میدان بود و طرح پایلوت فشارافزایی در این میدان نیز دنبال می‌شود، مرکاپتان‌زدایی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی نیز انجام شد و دو ردیف پالایشگاهی در فاز ۱۴ یکی سال گذشته و یکی حدود یک ماه پیش راه‌اندازی شد و توانستیم اولین نیروگاه سیکل ترکیبی و گوی شناور را در این میدان بهره‌برداری کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تکمیل فاز نخست اسکله صادراتی سیراف، احداث و تعمیر خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی که الان ۷۸ کیلومتر به اتمام رسیده است، فاز ۱۱ که مراحل انتهایی حفاری خود را در سپری می‌کند، از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این میدان بود، اجرای موفقیت‌آمیز سکوی ۱۲c که کاری جدید و قابل تحسین است. خوشبختانه اقدام انجام شد و به‌زودی کار نصب انجام می‌شود.

خجسته‌مهر درباره فاز ۱۳ پارس‌جنوبیاظهار کرد: کار این فاز از سال ۹۴ معطل مانده بود و ۷۰ حلقه چاه را در دست حفاری داریم که ۳۵ حلقه جدید است و ۳۵ حلقه نیز باید تکمیل شود، همچنین اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه را آغاز کردیم که ۱۴ مورد با موفقیت انجام شده است.

پیشرفت طرح فشارافزایی در میدان پارس‌جنوبی از سوی شرکت‌های ایرانی

وی فشارافزایی در میدان مشترک پارس‌جنوبی را یکی از پروژه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران برشمرد و گفت: ۲ توربوکمپرسور ایرانی از سوی شرکت اودی‌سی در حال طراحی است و ۶۷ درصد پیشرفت داشته است، مطالعات مفهومی و پایلوت تمام شده و مطالعات مهندسی و پایه تا دی‌ماه تمام می‌شود و در حال انتخاب مشاور برای EPC فاز پایلوت هستیم و ان‌شاءالله تا اردیبهشت و خرداد آتی کل فاز پایلوت تکمیل خواهد شد، برنامه ما این است که با اتکا به توان داخل کار انجام شود، اگرچه با شرکت گسپروم روسیه نیز تفاهمی در این زمینه داریم و آنها نیز در حال مطالعه هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد میدان آزادگان نیز توضیح داد: مهم‌ترین اقدامی که در سال گذشته انجام دادیم این بود که ۲۷ حلقه چاه جدید را وارد مدار تولید کنیم و برای این منظور ۷۰ درصد ناوگان حفاری را در بزرگ‌ترین میدان مشترک افزایش دادیم، یعنی ۷ دکل را به ۱۲ دکل تبدیل کردیم و تولید را از ۸۷ هزار بشکه در روز به ۱۱۵ هزار بشکه رساندیم و ۱۳۲ حلقه چاه تحویل شرکت اروندان دادیم.

خجسته‌مهر افزود: در میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی فعالیت‌های ازدیاد برداشت از جمله گس لیفت در حال انجام است و در همین حال انعقاد یک تفاهم‌نامه برای توسعه یکپارچه آزادگان را با موفقیت سپری کردیم، موضوعی که شاید آن روزها کسی باور نمی‌کرد ولی خوشبختانه شرکت تشکیل شده و در حال حاضر ۱۶ همت آورده دارد و اگر وزیر نفت مجوز بدهد تا دو هفته آینده به‌صورت رسمی شرکت دشت آزادگان اروند کار خود را آغاز می‌کند.

وی درباره طرح خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک گفت: در تکمیل این خط که دوره گذشته نواقصی داشت، پیشرفت خوبی داشته‌ایم. در بخش خشکی با گستره‌های متعدد کار صد درصد به اتمام رسیده است و با وارد شدن گوی شناور جدید و ساخت دو گوی شناور در خرمشهر انشاء‌الله تا پایان سال این خط تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد قراردادهای این شرکت توضیح داد: حدود ۵.۷ میلیارد دلار قراردادهایی بوده است که در دولت سیزدهم یا تنفیذ شده یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است، توسعه میدان چنگوله را اخیراً شروع کردیم و یادآوران نیز با ۴ میلیارد دلار آغاز شد، میدان‌های آبان و پایدار غرب نیز کارشان در حال انجام است و میدان بلال نیز عملیات اجرایی آن برای نخستین‌بار آغاز شد، توسعه میدان اسفندیار در هیئت مدیره مصوب شد و فرزاد بی با مپنا قرارداد بستیم و در مجموع تمام میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شدند، ضمن آنکه برای توسعه دو میدان مستقل نیز قرارداد بستیم که شامل شادگان و کوپال می‌شود، در مجموع برای ۲۵ میدان نفتی و گازی با اعتبار ۷۷ میلیارد دلار تفاهم‌نامه داشتیم که ۴۰ میلیارد دلار مربوط به تفاهم با گس‌پروم روسیه است.

خجسته‌مهر از دیگر طرح‌های این شرکت یاد کرد و گفت: در خصوص طرح‌ نگهداشت ۳ طرح به‌بهره‌برداری رسیدند و ۵ طرح نیز تا بهمن‌ماه به نتیجه می‌رسند در دولت سیزدهم بودجه سرمایه‌ای ما ۳۸ درصد افزایش داشته است.

جمع‌آوری گازهای مشعل و بهبود شرایط زیست‌محیطی

وی درباره طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام اظهار کرد: در این زمینه ۵ طرح با اعتبار تقریبی ۵ میلیارد دلار برای جمع‌آوری ۲ میلیارد فوت مکعب گاز داریم که ان‌شاءالله ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد و مهم آنکه برای اولین بار از اول انقلاب تا الان برای جمع‌آوری گازهای همراه منطقه مسجدسلیمان به مزایده رفت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به اقدام‌های گسترده شرکت در موضوع دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: احیای چاه‌های کم بازده مهم‌ترین فعالیتی بود که به شرکت‌های دانش‌بنیان سپردیم و در مجموع رویکرد ما از میدان محور به مسئله محور تغییر یافته است، ضمن آنکه در حال حاضر ۱۲۰۰ میلیارد تومان و ۵۵ میلیون یورو طرح در زمینه دانش‌بنیان داریم و به ۱۵ دانشجو دکتری گرنت دانشجویی خواهیم داد و آن‌ها را بورسیه می‌کنیم.

خجسته‌مهر از رتبه اول شرکت ملی نفت ایران در سراسر کشور در استفاده از قانون و ظرفیت ساخت کالای بار اول یاد کرد و درباره طرح‌های مسئولیت اجتماعی افزود: حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح‌های مسئولیت اجتماعی ما بوده است که در این زمینه ۵۰ مصوبه جدید در شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسیده است و ۶۸۹ مورد این طرح‌ها تعریف شده و ۶۴۲ پروژه با اعتبار ۷۵۱ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، به‌ویژه در بخش بهداشت و درمان ۵ همت اعتبار تخصیص دادیم که در شرایط کرونا کارهای خوبی نیز انجام شد.

کد خبر 465689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =